Beata Szydło podała dziś skład nowego rządu. Ministrem infrastruktury zostanie Andrzej Adamczyk. Szykuje się duże przemeblowanie w resortach. Wicepremierem i ministrem rozwoju zostanie Mateusz Morawiecki, a nowe Ministerstwo Energetyki obejmie Krzysztof Tchórzewski.
Beata Szydło ogłosiła dziś skład rządu. Zgodnie z informacjami, które
„Rynek Kolejowy" podał już w ubiegłym tygodniu, nowym ministrem infrastruktury zostanie Andrzej Adamczyk. Krzysztof Tchórzewski obejmie nowe Ministerstwo Energetyki. Wicepremierem i ministrem rozwoju zostanie Mateusz Morawiecki. Ten nowy resort obejmie też obowiązki ministerstwa gospodarki, które zostanie zlikwidowane. – Zmiany w ministerstwach zostaną przeprowadzone jak najszybciej. Mamy już przygotowane dokumenty – zadeklarowała Beata Szydło. Członkiem Rady Ministrów i wiceministrem w resorcie rozwoju będzie Jerzy Kwieciński.
Pierwszym wicepremierem będzie minister kultury Piotr Gliński. Za cyfryzację (bez administracji, przekazanej z powrotem do MSW pod kierownictwem Mariusza Błaszczaka) będzie odpowiadać była szefowa UKE Anna Streżyńska. Ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi (to kolejny nowy resort) będzie Marek Gróbarczyk. Paweł Szałamacha zostanie ministrem finansów, a Dawid Jackiewicz będzie ministrem skarbu państwa. Na stanowisko ministra środowiska wróci Jan Szyszko.
Kim jest Andrzej Adamczyk?
Urodzony w 1959 roku w Krzeszowicach, w 1979 ukończył Zespół Szkół Budowlanych w Krzeszowicach. W 2014 uzyskał licencjat na kierunku rachunkowość i finanse w zarządzaniu – analiza finansowa przedsiębiorstw. Dwukrotnie (w 1998 i w 2002) był wybierany do rady powiatu krakowskiego, przewodniczył w niej Komisji Infrastruktury i Gospodarki Komunalnej. Działał w Porozumieniu Centrum, następnie przystąpił do Prawa i Sprawiedliwości.
Jest posłem ziemi krakowskiej do Parlamentu RP, prezesem Prawa i Sprawiedliwości w okręgu krakowskim, wiceprzewodniczącym Sejmowej Komisji Infrastruktury. Jest również rzecznikiem Klubu Parlamentarnego w tej komisji i jednym z kilku posłów PiS bezpośrednio zaangażowanych w problemy polskiej infrastruktury. Jak pisze na swojej stronie internetowej, jest znany ze swojego zaangażowania na rzecz budowy oraz modernizacji dróg w Polsce, a w szczególności w swym regionie – Małopolsce.
W imieniu Klubu Parlamentarnego PiS występował o wotum nieufności dla ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, był sprawozdawcą Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami. Adamczyk wspólnie z ekspertami pracował na rzecz zmiany prawa budowlanego, dzięki czemu wydlużono czas ważności decyzji o pozwolenie na budowę z 2 do 3 lat. Odznaczał się również dużym zaangażowaniem podczas prac nad nowelizacją ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. specustawa drogowa).
Uczestniczył także w pracach podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego i poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, podkomisjach stałych do spraw budownictwa oraz gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, podkomisji do spraw monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej oraz podkomisji do spraw transportu lądowego.
Prywatnie jest mężem i ojcem dwóch dorosłych córek. Swój wolny czas spędza najczęściej w gronie najbliższej rodziny i przyjaciół. Pasjonują go podróże. Deklaruje, że lubi i nie unika pracy fizycznej, szczególnie w przydomowym ogrodzie, który sam pielęgnuje.
Szybkie zmiany w PKP?
Wybór Adamczyka może oznaczać m.in. szybkie zmiany w grupie PKP. Szefowie kolejarskich spółek wielokrotnie ścierali się z posłami PiS podczas obrad sejmowej Komisji Infrastruktury, kiedy w końcu na nie dotarli, bo przez pierwszy okres kadencji prezesi PKP wielokrotnie ignorowali komisję. Posłowie PiS wielokrotnie zwracali na to uwagę.
Warto podkreślić, że planowany na dziś strajk w PKP Cargo zamrożony dzięki interwencji trzech posłów Prawa i Sprawiedliwości – Andrzeja Adamczyka, Krzysztofa Tchórzewskiego i Kazimierza Smolińskiego, członków sejmowej Komisji Infrastruktury. Oznaczać to może większy poziom współpracy nowej władzy ze związkami zawodowymi. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.
W ostatnim numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy"
opublikowaliśmy obszerny wywiad z wiceprzewodniczącym sejmowej komisji infrastruktury Krzysztofem Tchórzewskim z PiS. Priorytety PiS po wyborach przekazał „Rynkowi Kolejowemu" byly minister transportu Jerzy Polaczek. Można je znaleźć
TUTAJ. Natomiast
TUTAJ można przeczytać plan transportowy partii.
Czytaj też: