– Na tej budowie polscy inżynierowie dali dowód na to, że potrafią realizować inwestycje w technologii niespotykanej na świecie – powiedział podczas otwarcia tunelu drogowego pod Świną w Świnoujściu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Jesteśmy dumni z tych, którzy budują drogi w Polsce – stwierdził.
Licząca 1780 m nowo oddana trasa drogowa z tunelem pod Świną w Świnoujściu jest najdłuższą podwodną przeprawą wybudowaną w Polsce. 30 czerwca tunel został oficjalnie otwarty.
- Na tej budowie polscy inżynierowie dali dowód na to, że potrafią realizować inwestycje w technologii niespotykanej na świecie – powiedział
podczas uroczystego otwarcia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Cały tunel jest złożony z elementów prefabrykowanych wykonanych poza placem budowy. To jest niezmiernie skomplikowana inwestycja – mówił gratulując wykonawcom inwestycji – firmom Porr oraz Gulermak.
Zaznaczył, że w obu firmach pracują polscy inżynierowie. W sposób szczególny podkreślił rolę dyrektora kontraktu – Piotra Flisiaka. – To jeden z najlepszych inżynierów zajmujących się tunelami na świecie. Jesteśmy dumni, że przyjeżdżają inżynierowie z innych państw, szczególnie z tych wyspecjalizowanych w pracach tunelowych, chociażby Austrii i podglądają jak budowano i konstruowano tę inwestycję realizowaną przez polskich inżynierów – mówił minister infrastruktury. - Jesteśmy dumni z tych, którzy budują drogi w Polsce. Z inżynierów, którzy przygotowują inwestycje w każdym regionie naszego kraju – kontynuował.
Jak powiedział, chodzi nie tylko o przeprawę pod Świną lecz i inne przedsięwzięcia realizowane m.in. na Zachodnim Pomorzu, w tym biegnącą w sąsiedztwie tunelu drogę ekspresową S3. Budowa tego ciągu ekspresowego z północy na południe kraju zbliża się do finału. Obecnie w realizacji są jeszcze fragmenty przy granicy z Czechami oraz w pobliżu Świnoujścia. Minister podkreślił, że to trasa, która pozwoli poprawić pozycję konkurencyjną Zespołowi Portów Szczecin-Świnoujście.
Budowa S3 to, według słów ministra, ambitne i niełatwe zadanie – trasa przecina m.in. Woliński Park Narodowy. – Ale daliście radę i dajecie radę tak samo na Podkarpaciu, na Lubelszczyźnie, na Podlasiu z Via Carpatią, na Warmii i Mazurach z Via Balticą, na Dolnym Śląsku z trójką, czy też w świętokrzyskim i łódzkim – chwalił drogowców szef resortu. – My nie jesteśmy zaściankiem, a Polska nie jest miejscem gdzieś na peryferiach. My stajemy się centrum komunikacyjnym – stwierdził dodając, że mamy ambicje i te ambicje realizujemy.
Wśród ambitnych planów na najbliższą przyszłość wymienił Zachodnią Obwodnicę Szczecina z najdłuższym, liczącym ok. 5 km tunelem pod Odrą. – To musi zostać wykonane. To jest nasz obowiązek wobec Polski, to jest nasz obowiązek wobec polskiej gospodarki – deklarował minister.
Zachodnie obejście Szczecina ma być realizowane w ciągu drogi ekspresowej S3/S6. Obwodnica będzie miała ok. 50 km długości (w tym wspomniany tunel). Obecnie jest na etapie opracowywania dokumentacji projektowej.
Umowy z projektantami zostały podpisane w listopadzie ub. r. Trasa w przyszłości znacznie ułatwi komunikację w obrębie aglomeracji szczecińskiej. Obecnie, żeby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6), trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa skróci się do 23 km.