– Podjąłem decyzję o rozbudowie A2 Łódź – Warszawa oraz A4 Wrocław – Krzyżowa. Prace przygotowawcze już są prowadzone, a GDDKiA ogłosiła już pierwsze przetargi – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas dzisiejszej konferencji prasowej dotyczącej rozbudowy autostrad A4 i A2.
A2
Jak informował szef resortu infrastruktury – A2 na odcinku Łódź – Pruszków zostanie poszerzona do trzech pasów, a na odcinku Pruszków – Konotopa do czterech pasów w każdym kierunku. Koszt tej inwestycji jest wstępnie szacowany na ok. 600 mln zł, a infrastruktura ma być gotowa do 2025 roku.
– To połączenie Warszawy i Łodzi jest niezwykle ważne w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego – podkreślał pełnomocnik ds. budowy CPK i wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. – To lotnisko ma nie tylko przybliżyć Warszawie cały świat, ale także zbliżyć Warszawę i Łódź – zaznaczał.
Na konferencji podane zostały także informacje dotyczące tzw. dużej autostradowej obwodnicy Warszawy. Jak podał szef GDDKiA – trwają analizy korytarza w odległości ok. 40-50 km od stolicy. Przewidywany koszt to ok. 15 mld zł, a w tym ma się mieścić także mała obwodnica planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów.
– W Ministerstwie Infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są także prowadzone prace nad dużą autostradową obwodnicą Warszawy. Inwestycja ta będzie powiązana z budową Centralnym Portem Komunikacyjnym – mówił podczas wydarzenia Andrzej Adamczyk.
Pod koniec grudnia 2018 roku ruszyły dwa przetargi dotyczące przygotowania elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach dla poszerzenia autostrady A2 między Warszawą a Łodzią (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Równolegle prowadzone jest postępowanie dotyczące zlikwidowania niedziałającego punktu poboru opłat w Pruszkowie (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
A4
Szczegóły dotyczące rozbudowy A4 przedstawił wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz. – Zleciliśmy opracowanie trzech wariantów rozbudowy odcinka od Wrocławia do Krzyżowej. Będą to możliwości rozbudowy dotyczące ewentualnego wyburzenia istniejących obiektów inżynierskich i rozbudowa w starym śladzie lub budowa trasy w nowym śladzie – powiedział.
W połowie grudnia 2018 roku GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno–ekonomiczno–logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).