Odcinek autostrady A4 Kąty Wrocławskie – Kostomłoty to jeden z tych, które są objęte odcinkowym pomiarem prędkości. Statystyki zdarzeń drogowych potwierdzają, że system spełnia swoją funkcję.
Średnią prędkość z jaką poruszają się pojazdy na tym odcinku zaczęto mierzyć od 21 lipca 2023 r. Statystyki po pierwszym roku funkcjonowania OPP potwierdzają zasadność tego rozwiązania.
W okresie 12 miesięcy poprzedzającego zamontowanie urządzeń kontrolujących (lipiec 2022 - lipiec 2023), na tym liczącym ok. 8 km odcinku doszło do 5 wypadków i aż 114 kolizji drogowych. W kolejnych 12 miesiącach, już po wdrożeniu OPP miały tu miejsce 3 wypadki, a liczba kolizji zmalała do 71, co oznacza spadek o blisko 40 proc. Takie dane w odpowiedzi na interpelację posła Michała Jarosa przedstawił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Jak przekazał przedstawiciel resortu infrastruktury, koszt uruchomienia systemu do pomiaru średniej prędkości na odcinku Kąty Wrocławskie – Kostomłoty wyniósł niespełna 1,5 mln zł. Ten wydatek szybko się zwrócił. Między lipcem 2023 r. a tym samym miesiącem rok później Główny Inspektorat Transportu Drogowego wystawił ponad 80 tys. mandatów za przekroczenie prędkości. Ich łączna wartość to blisko 24 mln zł. W tym samym czasie dodatkowo nałożono ponad 7 tys. mandatów za niewskazanie osoby, która użytkowała pojazd w momencie popełnienia naruszenia. W tym przypadku mowa o kwocie 7,5 mln zł.
Dodatkowym „zyskiem” z OPP jest czas. Każde zdarzenie na autostradzie, na której w tym miejscu brakuje pasów awaryjnych, to duże utrudnienia w ruchu. Choć trudno precyzyjnie określić czas w jakim przywracany jest ruch po zdarzeniu drogowym – zależy to od jego skali, uszkodzeń czy osób poszkodowanych – to jednak można się pokusić o uogólnioną średnią.
W odpowiedzi na interpelację poselską, przytoczone zostały dane dla zdarzeń mających miejsce na dolnośląskim odcinku autostrady A4 w październiku 2024 r. dla 46 incydentów, które miały miejsce w tym okresie przywracanie ruchu przez służby trwało od 30 minut do 3 godzin. „Średni czas przywrócenia ruchu po tych zdarzeniach wyniósł około 1,2 godziny” – wskazał Stanisław Bukowiec. „Należy zaznaczyć, że w wielu przypadkach po przywróceniu drogi do ruchu rozładowywanie zatorów drogowych na autostradzie trwa jeszcze do kilku godzin” – dodał.
Odcinkowy pomiar prędkości jest uważany za jeden z najbardziej efektywnych narzędzi poprawy bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza uwzględniając, że nadmierna prędkość jest jedną z głównych przyczyn wypadków na drogach. OPP umożliwia wpływanie na zmianę zachowania kierowców, zmuszając ich do dostosowania się do ograniczeń na całym kontrolowanym odcinku.
System odcinkowego pomiaru będzie rozbudowywany. Niedawno GITD zawarł umowę z wykonawcą, który
zamontuje urządzenia kontrole w 43 lokalizacjach. Wśród nich są także dwie dotyczące A4 na Dolnym Śląsku – mowa o odcinkach Kąty Wrocławskie – Wrocław Południe oraz Krzyżowa – Krzywa.
OPP planowane jest także na autostradowej obwodnicy Wrocławia w ciągu A8 – chodzi o fragment Wrocław Północ – Wrocław Stadion.