Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

A4 pod Wrocławiem. Tu odcinkowy pomiar prędkości „się opłaca”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Autor:

ep.

Data publikacji:
21-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
A4 pod Wrocławiem. Tu odcinkowy pomiar prędkości „się opłaca”
Fot. Google Maps
Odcinek autostrady A4 Kąty Wrocławskie – Kostomłoty to jeden z tych, które są objęte odcinkowym pomiarem prędkości. Statystyki zdarzeń drogowych potwierdzają, że system spełnia swoją funkcję.

Średnią prędkość z jaką poruszają się pojazdy na tym odcinku zaczęto mierzyć od 21 lipca 2023 r. Statystyki po pierwszym roku funkcjonowania OPP potwierdzają zasadność tego rozwiązania.

W okresie 12 miesięcy poprzedzającego zamontowanie urządzeń kontrolujących (lipiec 2022 - lipiec 2023), na tym liczącym ok. 8 km odcinku doszło do 5 wypadków i aż 114 kolizji drogowych. W kolejnych 12 miesiącach, już po wdrożeniu OPP miały tu miejsce 3 wypadki, a liczba kolizji zmalała do 71, co oznacza spadek o blisko 40 proc. Takie dane w odpowiedzi na interpelację posła Michała Jarosa przedstawił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Jak przekazał przedstawiciel resortu infrastruktury, koszt uruchomienia systemu do pomiaru średniej prędkości na odcinku Kąty Wrocławskie – Kostomłoty wyniósł niespełna 1,5 mln zł. Ten wydatek szybko się zwrócił. Między lipcem 2023 r. a tym samym miesiącem rok później Główny Inspektorat Transportu Drogowego wystawił ponad 80 tys. mandatów za przekroczenie prędkości. Ich łączna wartość to blisko 24 mln zł. W tym samym czasie dodatkowo nałożono ponad 7 tys. mandatów za niewskazanie osoby, która użytkowała pojazd w momencie popełnienia naruszenia. W tym przypadku mowa o kwocie 7,5 mln zł.

Dodatkowym „zyskiem” z OPP jest czas. Każde zdarzenie na autostradzie, na której w tym miejscu brakuje pasów awaryjnych, to duże utrudnienia w ruchu. Choć trudno precyzyjnie określić czas w jakim przywracany jest ruch po zdarzeniu drogowym – zależy to od jego skali, uszkodzeń czy osób poszkodowanych – to jednak można się pokusić o uogólnioną średnią.

W odpowiedzi na interpelację poselską, przytoczone zostały dane dla zdarzeń mających miejsce na dolnośląskim odcinku autostrady A4 w październiku 2024 r. dla 46 incydentów, które miały miejsce w tym okresie przywracanie ruchu przez służby trwało od 30 minut do 3 godzin. „Średni czas przywrócenia ruchu po tych zdarzeniach wyniósł około 1,2 godziny” – wskazał Stanisław Bukowiec. „Należy zaznaczyć, że w wielu przypadkach po przywróceniu drogi do ruchu rozładowywanie zatorów drogowych na autostradzie trwa jeszcze do kilku godzin” – dodał.

Odcinkowy pomiar prędkości jest uważany za jeden z najbardziej efektywnych narzędzi poprawy bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza uwzględniając, że nadmierna prędkość jest jedną z głównych przyczyn wypadków na drogach. OPP umożliwia wpływanie na zmianę zachowania kierowców, zmuszając ich do dostosowania się do ograniczeń na całym kontrolowanym odcinku.

System odcinkowego pomiaru będzie rozbudowywany. Niedawno GITD zawarł umowę z wykonawcą, który zamontuje urządzenia kontrole w 43 lokalizacjach. Wśród nich są także dwie dotyczące A4 na Dolnym Śląsku – mowa o odcinkach Kąty Wrocławskie – Wrocław Południe oraz Krzyżowa – Krzywa.

OPP planowane jest także na autostradowej obwodnicy Wrocławia w ciągu A8 – chodzi o fragment Wrocław Północ – Wrocław Stadion.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Drogi i autostrady

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Redakcja 14 stycznia 2025

Cemex Polska ponownie ze Złotą Kartą Lidera Bezpiecznej Pracy

Biznes i przemysł

Kładka nad zakopianką czeka na kluczową zgodę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Drogi i autostrady

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Redakcja 14 stycznia 2025

Cemex Polska ponownie ze Złotą Kartą Lidera Bezpiecznej Pracy

Biznes i przemysł

Kładka nad zakopianką czeka na kluczową zgodę

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5