Na początku przyszłego roku złożony ma być wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy autostrady A4 między Legnicą i Wrocławiem. Wiadomo, że GDDKiA będzie rekomendować wariant rozbudowy w istniejącym śladzie.
Autostrada na tym odcinku ma być rozbudowana – chodzi o poszerzenie o trzeci pas ruchu a także pasy awaryjne, których brak, przy sporym natężeniu ruchu jest obecnie dużym problemem. Prace nad wyborem wariantu w jakim rozbudowa będzie realizowana trwały od 2021 r. Wraz z rozbudową autostrady pomiędzy węzłami Legnica Południe i Wrocław Wschód/węzeł Stary Śleszów analizowana była budowa drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa. Prace prowadzono równocześnie z uwagi na wzajemne oddziaływanie tych tras.
Łącznie projektanci analizowali 130 km drogi, w tym 80 km autostrady i 50 km S5. Przeprowadzono m.in. badania terenowe dla wszystkich analizowanych wariantów (licząc z podwariantami było ich 7 dla A4 oraz 3 dla drogi ekspresowej S5), wykonano inwentaryzację przyrodniczą, przeprowadzono spotkania informacyjne z mieszkańcami. Jak podała GDDKiA, dokumentacja tylko w zakresie A4 to… 4,5 tys. stron opisów oraz 4,3 tys. stron rysunków oraz map.
Ostatecznie za optymalny wariant rozbudowy autostrady A4 uznano rozbudowę w istniejącym śladzie. Dla tego wariantu ma być złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. GDDKiA zapowiada, że złoży go w I kwartale 2024 r. Po uzyskaniu decyzji przeprowadzone zostaną badania geologiczne oraz ogłoszony przetarg na realizację.
Rozbudowa autostrady w istniejącym śladzie będzie wymagała przebudowy węzłów i wykonania nowych obiektów inżynierskich. Plan zakłada, że wzdłuż drogi zostanie dobudowana dodatkowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch, żeby możliwa była rozbiórka starej nawierzchni i budowa nowej, drugiej jezdni. Tam, gdzie dobudowa jezdni nie będzie możliwa, zrealizowana ma być symetryczna rozbudowa w śladzie istniejących jezdni. Wiadomo, że prace mają być prowadzone przy zachowaniu ruchu dwoma pasami w obu kierunkach.
Kończące się właśnie prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym realizuje konsorcjum Multiconsult Polska i Ivia.
Niedawno GDDKiA złożyła także wniosek o wydane decyzji środowiskowej dla rozbudowy autostrady A4 od Krzyżowej do Legnicy. Także i tam planowana jest rozbudowa w istniejącym śladzie.
Przypomnijmy, Rządowy program budowy dróg krajowych do roku 2030 zakłada rozbudowę autostrady A4 od Krzyżowej na Dolnym śląsku do Tarnowa. W sumie to 460 km.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.