Od połowy stycznia kierowcy mogą już przejeżdżać bez zatrzymywania na bramkach na autostradzie A2 między Poznaniem i Koninem. Po pierwszy miesiącu funkcjonowania videotollingu widać, że kierowcy nadal oswajają się z nową możliwością. Koncesjonariusz tymczasem planuje rozszerzenie usługi także na dalszy odcinek.
Automatyczny system płatności oparty na videotollingu funkcjonuje na A2 między Koniem i Poznaniem od 15 stycznia. System na potrzeby poboru opłat wykorzystuje kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Warunkiem przejazdu przez bramki bez zatrzymywania jest zarejestrowanie pojazdu w aplikacji Autopay. Środki za przejazd pobierane są automatycznie z karty płatniczej powiązanej z aplikacją.
Z automatycznych płatności można skorzystać na razie na wybranych bramkach autostradowych w Nagradowicach, Słupcy i Lądku, gdzie przejazdom z wykorzystaniem videotollingu dedykowane są po dwa skrajne lewe pasy oznaczone symbolem kamery.
Jak wynika z doświadczeń po pierwszym miesiącu, kierowcy nadal przyzwyczajają się do nowej usługi. – Pierwsze miesiące funkcjonowania systemu to czas, kiedy kierowcy poznają jego możliwości, zasady korzystania i oswajają się z technologią. Zauważamy, że liczba kierowców korzystających videotollingu i płatności aplikacją przyrasta z każdym dniem – mówi Anna Ciamciak, rzeczniczka prasowa zarządzającej autostradą spółki Autostrada Wielkopolska. – Zaledwie po miesiącu od uruchomienia systemu odsetek kierowców korzystających z tego rozwiązania sięga kilku procent ogółu transakcji, co z uwagi na krótki czas od wdrożenia jest bardzo dobrym wynikiem – stwierdza przedstawicielka koncesjonariusza. Dla porównania, na A1 z Torunia do Gdańska, gdzie podobny system funkcjonuje od połowy 2019 roku, w sposób automatyczny płaci obecnie ponad 40 proc. użytkowników.
Jak podkreśla przedstawicielka koncesjonariusza, videotolling to system bardzo sprawny i efektywny. Zapewnia niezawodność przy równoczesnym zachowaniu komfortu, bezpieczeństwa i płynności przejazdu. Dla zarządcy drogi wdrożenie tego rozwiązania wiąże się z koniecznością dostosowania systemu poboru opłat, przebudową infrastruktury na Placach Poboru Opłat i regularnymi pracami utrzymaniowymi. Nie jest wykluczone, że jeszcze w tym roku takie prace zostaną wykonane na dalszym odcinku A2, w stronę zachodniej granicy. W tej sprawie trwają jeszcze rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury.
- Minister Infrastruktury zagwarantował sobie prawo do decyzji o zmianie systemu poboru opłat, a taką jest wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat, na etapie podpisywania umowy koncesyjnej na budowę i eksploatację odcinka Świecko – Nowy Tomyśl – tłumaczy Anna Ciamciak. To oznacza, że wprowadzenie automatycznych płatności na tym odcinku wymaga zgody ministra. – Negocjacje z Ministerstwem są na końcowym etapie, mamy nadzieję uzyskać wymagane uzgodnienia jeszcze w tym roku – dodaje rzeczniczka Autostrady Wielkopolskiej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.