Jest już pozwolenie na użytkownie dla odcinka autostrady A18 zaczynającego się sto pięćdziesiąt metrów za węzłem Olszyna, a kończącego ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód. Kierowcy będą wpuszczani na nową trasę stopniowo, w miarę usuwania czasowej organizacji ruchu.
Ten 11-kilomtrowy odcinek do parametrów autostrady przebudował Porr. Stopniowe udostępnianie go do ruchu potrwa ok. dwóch tygodni. Jak podaje GDDKiA, przełożenie ruchu umożliwi dokończenie prac na początkowym - blisko 600-metrowym, fragmencie trasy, od mostu granicznego do węzła Olszyna.
Drugi etap budowy A18
Przebudowa jezdni południowej DK-18, na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady.
Pierwszym była budowa jezdni północnej DK-18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030.
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana.
Zakres prac
To jedyny z odcinków, który jest realizowany w formule projektuj i buduj. 24 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa na projekt i przebudowę. Długość całego odcinka to 11 km. Wartość umowy na roboty opiewa na kwotę 138,5 mln zł.
fot. GDDKiA
Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana i wykorzystana do wykonania podbudowy pod nową nawierzchnię. Jezdnia została poszerzona z 9,5 do 11 m. W ramach zadania przebudowany został węzeł drogowy Żary Zachód - na przecięciu z drogą krajową nr 12, wybudowane zostało jedno górne przejście dla zwierząt oraz cztery wiadukty wzdłuż autostrady.
Pozostałe odcinki w tym roku
Prace budowlane trwają jeszcze na trzech pozostałych odcinkach o łącznej długości blisko 38 km: Iłowa - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km) oraz granica województw lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice (21,5 km). Wszystkie odcinki mają zostać ukończone w tym roku.