– W tym tygodniu Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zadecydował, że realizujemy autostradę A1 na jej ostatnim odcinku – powiedział podczas wczorajszej konferencji prasowej minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Jest decyzja
Przetarg na drogę z Częstochowy do Tuszyna jest już zapowiadany przez MIB od długiego czasu. W ostatnim czasie trwały rozmowy między Ministerstwem Infrastruktury i Ministerstwem Rozwoju na temat budowy ostatniego odcinka autostrady A1. Z wypowiedzi szefa resortu infrastruktury i budownictwa, że ministerstwa doszły do porozumienia.
– Przedwczoraj Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zadecydował, że realizujemy autostradę A1 na jej ostatnim odcinku – powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej Andrzej Adamczyk. – Wkrótce ogłosimy przetarg – dodał.
A1 z KFD
Rozmowy między resortami dotyczą finansowania inwestycji. Przy przyjętym w 2015 roku Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ta trasa była przeznaczona do budowy przy wykorzystaniu specjalnej spółki. Jednak po wyborach samorządowych i zmianie kierownictwa MIB pojawił się pomysł budowy jej z wykorzystaniem pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego.
Ostatecznie podjęto decyzję o pozyskaniu pieniędzy na realizację projektu z KFD. – Chcemy wybudować A1 od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego.
Inwestycja zostanie sfinansowana z Krajowego Funduszu Drogowego. Pierwotnie, do jej realizacji, miała zostać powołana spółka specjalna jednak zdecydowaliśmy się na finansowanie z KFD z uwagi na to, że to będzie szybsze – mówi Jerzy Szmit. – Dodatkowo po udostępnieniu ruchu kierowcom przychód do KFD z opłat za przejazd tym odcinkiem jest szacowany na ok 150 mln zł rocznie. Dzięki temu będziemy mogli budować kolejne drogi – dodaje.
Brakujący odcinek
Ostatni brakujący odcinek autostrady A1, od Częstochowy do Piotrkowa, liczy 80 km. Po jego ukończeniu droga szybkiego ruchu z Trójmiasta do granicy z Czechami będzie w pełni przejezdna. Jego budowa z pieniędzy KFD ma pomóc we wcześniejszej realizacji tego odcinka. – Ten fragment autostrady A1 został zaplanowany do realizacji przez drogową spółkę specjalnego przeznaczenia.
Do powołania spółki konieczne byłoby jednak podjęcie szeregu czynności i zmian prawnych, technicznych i finansowych, także na poziomie europejskim. Na ten proces potrzeba dodatkowo co najmniej 2 lata, dlatego podjęta została decyzja o skierowaniu inwestycji do realizacji w systemie tradycyjnym – podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Program budowy tego odcinka został podpisany w październiku ub. Następnie, według zapowiedzi, przetarg miał zostać ogłoszony już w grudniu 2016. Sprawa jednak się przeciąga.
Na koniec stycznia 2017 Jerzy Szmit ogłosił, że postępowanie dotyczące A1, ma zostać ogłoszone już niebawem na nowych zasadach. Na rozpisanie przetargu nadal czekamy.