Na odcinku A1 Gdańsk – Toruń w każdy wakacyjny weekend podnoszono szlabany. Będzie tak do końca sierpnia. Miało to zapobiec korkom, ale zatorów nie udało się uniknąć. Przeniosły się one zaraz za autostradę.
Jak podaje rzecznik prasowy spółki Amber One, która zarządza autostradą A1 korki były mniejsze niż w ubiegłym roku. – Gdy mamy do czynienia z 15-minutowymi zatorami kierowcy nie wnoszą skarg, a na odcinku Rusocin – Czerniewice w trwającym sezonie wakacyjnym sporadycznie pojawiają się jedynie 15-30-minutowe przestoje – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, Anna Kordecka.
Otworzenie bramek poskutkowało jedynie na samej autostradzie. Kierowcy nie stoją przed szlabanem na wyjeździe z autostrady ale zaraz za nim. – W lipcu 2015 r. średnie dobowe natężenie na odcinku Rusocin – Czerniewice wynosiło 66,075 tys. pojazdów. To o 9,075 tys. więcej niż w roku poprzednim – informuje Anna Kordecka. Z takim natężeniem nie radzi sobie już obwodnica Gdańska, na którą kierowcy zjeżdżają zaraz z autostrady, żeby podróżować w stronę nadmorskich miejscowości. Tam czekają ich gigantyczne korki. Taka sama sytuacja czeka jadących w drugą stronę.
Rządowe rozwiązanie sprawia wrażenie wymyślonego „na szybko”. Posłowie chcą rozwiązać problem korków na autostradach w czasie wakacji. Jednak zamiast opracować plan, który poskutkuje upłynnieniem ruchu na długo, stosują kosztowne rozwiązanie, które nie przynosi oczekiwanych skutków. Za to rozwiązanie państwo płaci koncesjonariuszowi ok. 20 mln zł miesięcznie.
Wakacyjne podnoszenie szlabanów na A1 trwa już kolejny rok. W 2014 roku darmowy przejazd był możliwy tylko w sierpniu. Bramki były otwarte od 16:00 w piątek do północy w niedziele. Teraz jest tak samo z tą różnicą, że szlabany podniesiono także w lipcu.
Wygląda na to, że do momentu wprowadzenia całkowicie elektronicznego systemu poboru opłat ta praktyka będzie stosowana. Pieniądze przekazane firmie GTC, która zarządza autostradą w ramach opłaty za dostępność, mogłyby pokryć inwestycję wprowadzenia nowego systemu na autostradach. Unowocześnienie sposobu ściągania opłaty za przejazd od kierowców jest planowane dopiero na rok 2018.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.