Rynek Infrastruktury
Trasa autostrady łączy się na północy z drogą ekspresową S1, a na południu z istniejącą A1. Oznacza to, że w sumie na Śląsku kierowcy mogą korzystać z 74 km autostrady A1, która będzie uzupełnieniem wcześniej istniejących połączeń drogowych w najbardziej obciążonym ruchem województwie w kraju.
16,1-kilometrowy odcinek z Pyrzowic do Piekar Śląskich budowało konsorcjum Budimeksu i Mostostalu Warszawa. Budowa trwała od sierpnia 2009 roku. Ze względu na specyfikę regionu Górnego Śląska, dla konstrukcji autostrady konieczne było zastosowanie zabezpieczeń w związku z występowaniem szkód górniczych.
Odcinek z Piekar Śląskich do węzła Zabrze Północ (Wieszowa) o długości 12 km był częścią kontraktu realizowanego przez hiszpański Dragados. Południowa część tego odcinka do węzła Gliwice Wschód (Maciejów) została oddana do użytku w grudniu ubiegłego roku. Na tym odcinku również zastosowano zabezpieczenia dla konstrukcji drogi na występowanie szkód górniczych.
Ze względu na to, że szkody górnicze na tak dużą skalę występują tylko na Śląsku, bardzo ważne jest zastosowanie odpowiednich rozwiązań, by nowe drogi były trwałe i bezpieczne. Silnie zurbanizowane tereny oraz szkody górnicze były główną przyczyną dużych kosztów realizacji odcinka Pyrzowice- Sośnica-Świerklany, które wyniosły 7,8 mld zł.
Prace na odcinku Piekary Śląskie-Zabrze Północ autostrady A1 będą prowadzone do 28 września 2012 roku, mimo tego, że do ruchu została oddana zasadnicza trasa autostrady. Konieczne będzie wykonanie wszystkich łącznic na węźle Bytom oraz robót wykończeniowych wokół autostrady A1.