Podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk skierował do przetargu odcinek autostrady A1 od Częstochowy do Tuszyna i Zachodnią Obwodnicę Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14. Jeszcze dziś ogłoszenie ma zostać wysłane do Europejskiego Biuletynu Zamówień Publicznych.
W rzeczywistości przetargi zostaną ogłoszone za kilka dni. Będą one dotyczyły budowy brakującego odcinka autostrady A1 oraz Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14.
A1– W
przypadku A1 przetarg będzie prowadzony w nowej formie. Będzie jednostopniowy. Trasa ma być ukończona w 2021 roku – mówił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. - To jeden z najbardziej opłacalnych odcinków autostrad, w sensie ilości pojazdów i przewidywanych wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego z opłat za przejazd autostradą – dodał.
– Brakujący odcinek autostrady A1 będzie realizowany w starym śladzie. Podczas budowy drogi ruch zostanie przeniesiony na równoległą drogę krajową nr 91 – dodał wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. – Zdajemy sobie sprawę z problemów, które mogą się tam pojawić. Już rozpoczęliśmy współpracę z Generalną Dyrekcją, ale będziemy też współpracować z samorządami miast, których wzmożony ruch dotknie, tak aby te dolegliwości jakie będą wynikały ze wzmożonego ruchu były jak najmniejsze.
Aby autostradą A1 można było przejechać z północny na południe Polski trzeba wybudować brakujący odcinek o długości ok. 80 km. Prowadzi on z Piotrkowa Trybunalskiego do Częstochowy. Jak podawał przedstawiciel MIB – przetarg dotyczący budowy tej drogi ma zostać podzielony na 5 odcinków.ma i mieć formułę „optymalizuj i buduj”, która będzie formą formuły "projektuj i buduj". Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 3,7 mld zł.
Według przewidywań, wykonawca powinien wejść na budowę w kwietniu lub maju przyszłego roku.
S14Postępowanie na budowę drogi S14 stanowiącej Zachodnią Obwodnicę Łodzi ma przede wszystkim zoptymalizować koszty inwestycji. – W przypadku tego projektu mieliśmy wątpliwości co do jej kosztów – mówił Andrzej Adamczyk. – Chcemy, aby tak jak deklarowaliśmy, droga była gotowa na Expo 2022.
–
Wcześniej ta trasa miała być praktycznie drogą miejską. Sprawa wygląda tak, że ma to być obwodnica, która przede wszystkim wyprowadzi ruch tranzytowy z mniejszych dróg. Tak chcemy ją zbudować – mówił w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jerzy Szmit.
Ostatecznie trasa ma powstać, ale w okrojonym kształcie. Jak wskazywano wcześniej, m
a zabraknąć węzłów Teofilów, Lućmierz i Emilia, a węzeł Aleksandrów ma zostać zredukowany. – Droga ekspresowa S14, która jest jednocześnie wschodnią obwodnicą Łodzi ma nie dopuścić do wchłonięcia ruchu samochodowego w obszar miejski. To jest funkcja obwodnicy. Taka jest rola obwodnicy i ona w istocie taką będzie – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Skorygowana zostanie także niweleta drogi (wysokość nasypów), konstrukcja nawierzchni (ale przy zachowaniu dotychczas zakładanej trwałości), sposoby wzmocnienia i posadowienia obiektów inżynierskich i wzmocnienia podłoża. Konstrukcje samych obiektów inżynierskich zostaną ujednolicone.