Łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargu na przygotowanie koncepcji programowej rozbudowy węzła Emilia, łączącego autostradę A2, drogę ekspresową S14 oraz drogę krajową nr 91. Większość z nich mieści się w budżecie zamawiającego.
W maju bieżącego roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji dotyczący zaprojektowania i przebudowy węzła Emilia. W wyniku realizacji projektu autostrada A2 ma uzyskać sprawne, bezpośrednie połączenie z pozostałymi wyżej wymienionymi trasami, do których dostęp dziś jest wysoce problematyczny za sprawą konieczności przejazdu przez rondo. Nie wydaje się przesadnym stwierdzenie, że w przypadku tras o tak dużym natężeniu ruchu i w dodatku bliskiej odległości czwartego co do liczby mieszkańców miasta w Polsce jest to pewne kuriozum. GDDKiA deklarowała, że istniejące połączenie ma charakter tymczasowy i umożliwiło wyprowadzenie ruchu tranzytowego w centrum Zgierza w stosunkowo krótkim czasie.
Przebudowa węzła Emilia będzie polegała na budowie ok. 1 kilometra dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S14 do drogi krajowej nr 91 oraz łącznic bezpośrednich do autostrady A2. Wówczas droga ekspresowa S14 stanie się w pełni funkcjonalna, łącząc w odpowiednim standardzie autostradę A2 z drogą ekspresową S8. Zarządca państwowej infrastruktury drogowej przewiduje realizację inwestycji w formule “projektuj i buduj”, jednak zanim przyjdzie ogłaszać stosowny przetarg, konieczne jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co wymagać będzie przygotowania koncepcji programowej wraz z realizacją badań geologicznych i prac archeologicznych.
GDDKiA otworzyła właśnie oferty w
przetargu na przygotowanie koncepcji programowej przedmiotowej inwestycji. Oferty złożyło aż dziewięć podmiotów. Aż pięć z nich złożyło oferty wyraźnie poniżej budżetu zamawiającego, który został określony na niespełna 6,1 mln zł. Europrojekt Gdańsk wycenił swoją ofertę na 3,4 mln zł, Transprojekt Warszawa na 3,6 mln zł. Zarówno konsorcjum S.T.I. Polska i włoskiego S.Te.P. na 4,5 mln zł IVIA, jak również Value Engineering, wyceniły swoją ofertę na 4,6 mln zł. Bliżej budżetu zamawiającego znajdują się oferty Transprojektu Gdańskiego oraz Mostów Katowice, opiewające na odpowiednio 5,0 i 5,2 mln zł. Dwa podmioty złożyły oferty z ceną znacząco przekraczającą kosztorys GDDKiA. To Multiconsult Polska, która oczekuje za zrealizowanie koncepcji programowej aż 9,8 mln zł oraz Promost Consulting, wyceniający prace na 6,9 mln zł.