Poziom zaawansowania robót budowlanych na odcinku Przybędza – Milówka na drodze ekspresowej S1 przekroczył 75%. Najbardziej zaawansowana jest budowa obiektów mostowych, która wkrótce powinna zostać zakończona. Oddanie liczącego 8,5 kilometra długości fragmentu zaplanowano na 2025 rok.
Droga ekspresowa S1, która docelowo połączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą polsko-słowacką w Zwardoniu, ma liczyć ok. 135 kilometrów. Obecnie w realizacji w ramach inwestycji o łącznej wartości 4 mld zł znajdują się trzy fragmenty o łącznej długości ok. 55 kilometrów. To blisko 7-kilometrowy odcinek łączący Dąbrowę Górniczą i Podwarpie, fragment Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (realizowany w ramach czterech zadań, łączna długość blisko 40 kilometrów) oraz liczący 8,5 kilometra długości odcinek Przybędza – Milówka, zapewniający obejście Węgierskiej Górki.
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, stan zaawansowania prac na budowie ostatniego spośród wyżej wymienionych fragmentów przekroczył 75%. Najbardziej zaawansowana jest budowa obiektów mostowych. W tym przypadku zrealizowano powyżej 95% prac – w większości przypadków do realizacji pozostały już tylko prace wykończeniowe i montaż wyposażenia. Inwestycję realizuje w ramach kontraktu o wartości 1,4 mld zł konsorcjum Mirbudu, Kobylarni oraz Zrzeszenia Budowlanego Interbudmontaż. Umowa z pierwotnym terminem zakończenia prac w sierpniu 2023 została podpisana w październiku 2019 roku.
GDDKiA wskazuje, że blisko osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania znajdują się prace drogowe. – Do wykonania pozostało ok. 50 proc. zakresu na trasie głównej nawierzchni na odcinku dwujezdniowym, blisko 64 procent na odcinku jednojezdniowym oraz nawierzchnia asfaltowa na węźle Przybędza i węźle Milówka – czytamy w komunikacie prasowym opublikowanym na stronie internetowym katowickiego oddziału. Wysoce zaawansowane są również prace nad budową tuneli. Wkrótce ma się rozpocząć betonowanie ostatniej obudowy zasadniczej tunelu w masywie Białożyński Groń w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca.
Z kolei w masywie Barania zakończono już betonowanie obudowy wewnątrz tunelu o długości ok. 830 metrów w obu nawach. Aktualnie trwają prace nad wykonaniem kap chodnikowych. W dalszej kolejności zaplanowano wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Aktualny poziom zaawansowania prac w obydwu tunelach GDDKiA szacuje na ok. 65%. Na polskich drogach szybkiego ruchu w ostatnich latach znacznie przybyło odcinków przebiegających przez tunele. Obecnie w trakcie budowy znajduje się łącznie siedem tuneli w ciągach dróg ekspresowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.