Partner serwisu
Drogi i autostrady

6 mln euro dofinansowania z UE na budowę terminalu na stacji Wola Baranowska

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
03-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/EC

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
6 mln euro dofinansowania z UE na budowę terminalu na stacji Wola Baranowska
fot. Treeden Group
Zgodnie z informacją zamieszczoną na oficjalnej stronie internetowej Komisji Europejskiej nie zgłoszono zastrzeżeń w sprawie pomocy publicznej w wysokości 6 mln euro, która ma zostać przeznaczona na budowę terminalu przeładunkowego przy stacji PKP LHS w Woli Baranowskiej w miejscowości Knapy. − Wniosek przeszedł pozytywną ocenę formalną oraz merytoryczną, w efekcie czego został objęty podjętą przez Zarząd Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie uchwałą w sprawie zatwierdzenia listy ocenionych projektów oraz wyboru projektów do dofinansowania – mówi Rynkowi Infrastruktury prezes zarządu Treeden Group Arkadiusz Zuzaniuk.

Bezpośrednia dotacja w wysokości 6 mln euro dla firmy logistycznej Treeden Group będzie wsparciem budowy terminalu przeładunkowego i jego wyposażenia na stacji Wola Baranowska. Terminal zlokalizowany na Podkarpaciu, wzdłuż linii szerokotorowej nr 65, umożliwi wymianę między różnymi rodzajami transportu i magazynowanie materiałów masowych i kontenerów.

− Przedmiotem projektu jest budowa terminalu przeładunkowego przy stacji PKP LHS w Woli Baranowskiej w miejscowości Knapy. Spółka Treeden Group jest beneficjentem projektu − podmiotem, który wnioskował o udzielenie dofinansowania budowy terminalu. Z punktu widzenia Treeden Group projekt ten jest kluczowym w ramach realizacji strategii rozwoju spółki – mówi Rynkowi Infrastruktury prezes zarządu Treeden Group Arkadiusz Zuzaniuk

Jak dowiadujemy się od beneficjenta, skutkiem realizacji projektu – tj. budowy terminalu przeładunkowego, którego operatorem będzie Treeden Group, będzie zwiększenie ilości przewozów towarowych realizowanych z wykorzystaniem stacji Wola Baranowska w miejscowości Knapy oraz przewozów realizowanych z wykorzystaniem linii szerokotorowej nr 65 w relacji Hrubieszów − Sławków oraz zapewnienie dodatkowej zdolności przerobowej terminali przeładunkowych.

Wniosek oceniony pozytywnie

Dzięki wnioskowi o dofinansowanie, złożonemu przez Treeden Group, inwestycji zostaną przyznane środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020. Oś priorytetowa V Infrastruktura komunikacyjna, działanie 5.2 Infrastruktura terminali przeładunkowych”.

− Wniosek przeszedł pozytywną ocenę formalną oraz merytoryczną, w efekcie czego został objęty podjętą przez Zarząd Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie uchwałą w sprawie zatwierdzenia listy ocenionych projektów oraz wyboru projektów do dofinansowania. Projekt objęty był dodatkowym wymogiem notyfikacji pomocy publicznej, natomiast wybór projektu do dofinansowania miał charakter warunkowy i uzależniony był od decyzji Komisji Europejskiej w sprawie uzyskania pomocy indywidualnej (uzyskanej w procesie notyfikacji) – wyjaśnia zarząd przyszłego operatora terminalu.

Brak „zachęt do przeprowadzania inwestycji w taką infrastrukturę”?

W komunikacie opublikowanym przez Komisję Europejską podano, że dodatkowe środki powinny wesprzeć tę inwestycję, ponieważ przełożenie transportu drogowego na transport kolejowy jest korzystne dla środowiska. KE uznała również, że środek wsparcia jest potrzebny, ponieważ „w przeciwnym razie operatorzy rynku nie mieliby wystarczających zachęt do przeprowadzania inwestycji w taką infrastrukturę”.

− Zdaniem Treeden Group zasadnym i koniecznym jest zarówno stwarzanie możliwości i budowa środowiska sprzyjającego inwestycjom, których przedmiotem jest rozwój infrastruktury przeładunkowej, jak i poszukiwanie możliwości rozwoju ze strony podmiotów biorących udział w rynku. Inwestycje infrastrukturalne cechuje duże zapotrzebowanie na kapitał, na etapie ich wytworzenia oraz długi okres uzyskania zwrotu z inwestycji – stąd zasadnym jest dofinansowywanie tego typu przedsięwzięć, bez czego ich realizacja nie byłaby możliwa – komentuje decyzję KE Arkadiusz Zuzaniuk.

Jednocześnie firma informuje, że niedługo rozpocznie się etap przygotowawczy do realizacji inwestycji, a następnie etap realizacji właściwej, po podpisaniu umowy o dofinansowanie, co wynika z regulaminu konkursu. Zakończenie realizacji prac planowane jest w terminie 18-24 miesięcy od ich rozpoczęcia.

Rośnie popyt na transport intermodalny

Operator terminalu przewiduje otwieranie się rynku na podobne inwestycje. Zwraca uwagę przede wszystkim na możliwość zwiększenia wolumenu transportowanych dóbr.

− Transport intermodalny, którego częścią jest transport kolejowy, a co za tym idzie działalność terminali przeładunkowych stale rozwija się i popyt na tego typu usługi rośnie. Należy zauważyć, że nie oznacza to wyłącznie zmiany rodzaju transportu wykorzystywanego obecnie, ale przede wszystkim daje możliwość istotnego zwiększenia wolumenu przewożonych towarów. Terminal Treeden Group leżał będzie na trasie tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku – co również pozytywnie przełoży się na jego działalność. Warto również zwrócić uwagę, że rynek otwiera się na kolejowy transport międzynarodowy, w tym m.in. kontenerowy towarów, który jest również atrakcyjną alternatywą dla transportu morskiego. Ze względu na to uważamy, że liczba inwestycji związanych z budową infrastruktury przeładunkowej będzie rosła – komentuje prezes zarządu Treeden Group Arkadiusz Zuzaniuk.

Firma logistyczna odniosła się również do panujących obecnie trudnych warunków epidemicznych i ewentualnej niepewności w planowaniu dużych inwestycji. Zdaniem spółki, komplikacje związane z COVID-19 nie powinny długoterminowo wpłynąć na zaplanowaną realizację.

− Należy mieć na uwadze, że inwestycje tego typu mają charakter długoterminowy, a zapotrzebowanie rynku na tego typu usługi stale rośnie i rozwój infrastruktury jest niezbędny. W związku z tym nie uważamy aby inwestycje tego typu były zagrożone – wyjaśnia Zuzaniuk.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PCC Intermodal jeździ Traxxami

Inżynieria i innowacje

PCC Intermodal jeździ Traxxami

inf. pras. 03 lipca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Intermodal i logistyka

Litwa: Samskip uruchamia nowe połączenie intermodalne z Kowna

Intermodal i logistyka

Chińczycy przejmują udziały w hamburskim terminalu kontenerowym

Intermodal i logistyka

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Intermodal i logistyka

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Roman Czubiński 23 grudnia 2022

Rosja, Chiny a Polska. Przyszłość intermodalu na azjatyckich szlakach

Drogi i autostrady

Zobacz również:

PCC Intermodal jeździ Traxxami

Inżynieria i innowacje

PCC Intermodal jeździ Traxxami

inf. pras. 03 lipca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Intermodal i logistyka

Litwa: Samskip uruchamia nowe połączenie intermodalne z Kowna

Intermodal i logistyka

Chińczycy przejmują udziały w hamburskim terminalu kontenerowym

Intermodal i logistyka

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Intermodal i logistyka

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Roman Czubiński 23 grudnia 2022

Rosja, Chiny a Polska. Przyszłość intermodalu na azjatyckich szlakach

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5