łm
– Czekające nas w najbliższych kilkunastu latach inwestycje to ogromne wyzwanie z punktu widzenia praktyki wydawania olbrzymich pieniędzy. Samo przygotowanie się do realizacji wielu ogromnych projektów jest ogromnym wyzwaniem, Polski sektor drogowy przerobił z zeszłym roku ponad 20 mld zł, a przygotowywał się do tego 2-3 lata – zaznaczył Radosław Stępień wiceminister infrastruktury.
Minister podkreślił przy tym, że to nie samo realizowanie projektów inwestycyjnych o wartości przekraczającej kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie jest problemem, ale utrzymanie stałych wydatków w kolejnych latach. Zaznaczył przy tym, że państwo jest już coraz bliżej osiągnięcia takiego modelu wydatkowania środków, ale jeszcze niedawno było z tym wiele problemów. – W czerwcu zakończyliśmy pracę nad nowym programem rozbudowy sieci drogowej w kraju i to powinno nam pomóc w następnych latach. Wcześniej musieliśmy zrobić m.in. specustawę po to żeby rozwiązać problem z blokowaniem budowy dróg. Musieliśmy skojarzyć system pobierania opłat za drogi i Krajowy Fundusz Drogowy z inwestycjami. Skończył się formalny problem jaki mieliśmy w rozmowach z UE w zakresie oddziaływania na środowisko. Mamy więc model generowania pieniędzy z ruchu drogowego i przekładania go na drogi, mamy prawo które uniemożliwia sprawną realizację inwestycji i zamknięte sprawy środowiskowe i to powinno nam umożliwić efektywne wydatkowanie pieniędzy w kolejnych latach – dodał Stępień.