Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w przetargu na realizację przebudowy obwodnicy Giżycka w ramach przebiegu drogi krajowej nr 53 w formule “projektuj i buduj” oferty złożyło pięciu potencjalnych wykonawców. Ceny zawierają się w przedziale od 109,4 mln zł do 137,3 mln zł. Poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ wycena oferty uznanej za najkorzystniejszą przewyższała budżet zamawiającego.
Inwestycja obejmie rozbudowę do standardu drogi głównej ruchu przyspieszonego o przekroju 2x2 o długości 1,5 kilometra na odcinku w kierunku Wilkas od ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 59 i ulicy Świderskiej. Nośność nawierzchni wyniesie 11,5 ton na oś. W ramach projektu zamawiający przewiduje również budowę dodatkowych jezdni obsługujących tereny przylegające do obwodnicy, budowę mostu i wiaduktu, przebudowę skrzyżowań oraz budowę i przebudowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych. Prace projektowe i budowlane w ramach kontraktu mają zostać zrealizowane w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, przy czym w odniesieniu do prac budowlanych nie będzie uwzględniony okres zimowy, czyli od 15 grudnia do 15 marca.
Jak podaje GDDKiA, głównym kryterium oceny ofert w
przetargu będzie cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli liczyć na do 55% punktów. Przewidziano również trzy kryteria pozacenowe. Do 20% punktów będzie można otrzymać za przedłużenie okresu gwarancji jakości na konstrukcję nawierzchni. Kolejne 20% punktów ma być możliwych do uzyskania za przedłużenie okresu gwarancji jakości w odniesieniu do obiektów mostowych. 5% punktów otrzymać będzie można za zagospodarowanie destruktu asfaltowego.
Co ciekawe, obwodnica Giżycka jest jednym z pierwszych obwodnic powstałych w województwie warmińsko-mazurskim. Została oddana do użytku w 1938 roku i przez ponad 60 lat była jedyną trasą tego typu w regionie, co stanowi notabene dobitne świadectwo standardu infrastruktury drogowej w Polsce Ludowej. Obecny przebieg obwodnicy pokrywa się z przedwojennym, a znaczna jego część nie spełnia standardu drogi głównej ruchu przyspieszonego.
Realizację aktualnego etapu rozbudowy giżyckiej obwodnicy zapowiedział w 2022 roku wiceminister infrastruktury Rafał Weber, jednak we wcześniejszym przetargu z budżetem opiewającym na 60 mln zł najtańsza oferta została wyceniona na 105 mln zł. Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, realizacja inwestycji wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz pieszych i rowerzystów, a także przepustowość infrastruktury i w konsekwencji także czasy przejazdu. Za sprawą poprawy płynności ruchu oczekuje się zmniejszenia emisji hałasu i zanieczyszczeń.