Do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło 300 mln zł ze środków unijnych w ramach refinansowania projektów budowy obwodnic Oświęcimia oraz Poręby i Zawiercia. Dofinansowanie zostało wypłacone w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
System finansowania inwestycji drogowych w Polsce od lat budzi zazdrość w branży kolejowej. Gwarantuje bowiem płynność realizacji zadań niezależnie od wypłaty środków unijnych. Inwestycje drogowe finansowane są bowiem z Krajowego Funduszu Drogowego, który dysponuje stałymi wpływami, a zasilanie go środkami unijnymi oznacza najczęściej refinansowanie już zrealizowanych zadań bądź inwestycji znajdujących się na etapie realizacji, nierzadko zaawansowanym. W efekcie w budownictwie drogowym nie występuje charakterystyczna dla budownictwa kolejowego cykliczna luka inwestycyjna, występująca niemal zawsze na przełomie poszczególnych perspektyw finansowych Unii Europejskiej, w ramach których pierwsze wypłaty następują z opóźnieniem.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, popularnie określanego mianem FEnIKS, po 150 mln zł dofinansowania otrzymały dwie inwestycje drogowe realizowane w południowej części kraju. Mowa o budowie obwodnicy Oświęcimia w przebiegu drogi krajowej nr 44 oraz budowie obwodnicy Poręby i Zawiercia w przebiegu drogi krajowej nr 78. W efekcie GDDKiA w ramach programu FEnIKS zawarła w ostatnich miesiącach umowy dotyczące finansowania łącznie już sześciu zadań. Obok wspomnianych obwodnic dotyczą one budowy fragmentów autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S1, S7 i S61. Łączna wielkość przyznanego w ostatnich miesiącach dofinansowania wynosi 1,78 mld zł.
Obwodnica Oświęcimia
Realizowana w przebiegu DK nr 44 obwodnica Oświęcimia będzie liczyła 9 kilometrów długości. Trasa ominie miasto od południa, łącząc węzeł na budowanej drodze ekspresowej S1 z rejonem skrzyżowania ulic Zatorskiej i Grojeckiej. Inwestycja ta oznacza szereg korzyści dla Oświęcimia – poprawę standardu życia mieszkańców, zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego oraz zapewnienie nowego połączenia do autostrady A4.
Obwodnica Oświęcimia będzie drogą dwujezdniową. Pomiędzy węzłem a Oświęcim a włączeniem do ulicy Zatorskiej zaplanowano cztery skrzyżowania, wszystkie w postaci ronda turbinowego – z ulicami Wolską, Wojewódzką, Legionów (droga wojewódzka nr 933) i Jagiełły (droga wojewódzka nr 948). GDDKiA ocenia poziom zaawansowania prac na 60%, co powinno umożliwić oddanie nowego odcinka do użytku za rok. Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na zadanie opiewa na 0,5 mld zł, przy czym połowie tej kwoty odpowiada łączna wielkość udzielonego finansowania ze środków unijnych.
Obwodnica Poręby i Zawiercia
Jeszcze większym projektem inwestycyjnym jest budowa Poręby i Zawiercia w przebiegu DK nr 78. Obecnie powstaje fragment o długości blisko 17 kilometrów, jednak docelowo trasa ma liczyć 24 kilometry długości. Jak wskazuje GDDKiA, obecnie poziom zaawansowania prac pomiędzy Siewierzem a dzielnicą Kromołów w Zawierciu wynosi ok. 70%, co stwarza perspektywę na oddanie do użytku trasy w przyszłym roku już w kwietniu. Łączna wielkość dofinansowania ze środków unijnych przyznanych na realizację zadania wynosi ponad 239 mln zł.
Obwodnica Poręby i Zawiercia, podobnie jak obwodnica Oświęcimia, będzie dwujezdniowa. Koszt jej realizacji będzie jednak niższy w przeliczeniu na kilometr – wartość całej inwestycji opiewa bowiem na blisko 478 mln zł. Przebieg trasy zaplanowano na południe od istniejącego przebiegu DK nr 78, w przeważającej części przez tereny leśne. W rejonie miejscowości Turza zaplanowano skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 796. Nowy odcinek skończy w rejonie miejscowości Fugasówka na południowy wschód od centrum Zawiercia połączy się z drogą wojewódzką nr 791. Jego kontynuacją będzie 7,5-kilometrowy fragment stanowiący obejście dzielnic Kromołów i Żerkowice.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w maju, najbliżej jego realizacji jest Polaqua.