Tunelu pod Świną w przebiegu drogi krajowej nr 93 w Świnoujściu, który połączył wyspy Uznam i Wolin, cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych. Od jego otwarcia, które miało miejsce z końcem czerwca ubiegłego roku, tunelem przejechało 2,5 miliona pojazdów. To tyle samo, ile uprzednio korzystało z przepraw promowych przez cały rok.
Świnoujście to jedyne w Polsce miasto położone na wyspach. Większość zabudowy mieszkaniowej, turystycznej i usługowej znajduje się na wyspie Uznam położonej na lewym brzegu Świny. Z kolei infrastruktura portowa wraz z zapleczem logistycznym znajduje się przede wszystkim na wyspie Wolin, na której kończą się również linia kolejowa do Szczecina, czy też droga krajowa nr 3, a już od maja droga ekspresowa S3. Zamieszkała jest również wyspa Karsibór, połączona z wyspą Wolin przeprawą mostową nad Starą Świną. W obrębie Świnoujścia znajduje się jeszcze kilkadziesiąt innych wysp. Przez lata nieodłącznym elementem miejskiego pejzażu były uciążliwe dla mieszkańców i turystów przeprawy promowe pomiędzy Wolinem a Uznamem.
Pod koniec czerwca 2023 roku,
po wielu dekadach marzeń, wizji i dyskusji, oddany do użytku został tunel pod Świną, który połączył Uznam i Wolin. – To zmiana cywilizacyjna, dzięki której komunikacja, przejazdy między wyspami trwają kilka minut. A nie kilkadziesiąt, jak było w czasach, gdy mieliśmy do dyspozycji wyłącznie przeprawy promowe. Dziś tunel po prostu jest. Zdążyliśmy się do niego przyzwyczaić, oswoić i polubić, bo dał nam to, na co wszyscy czekaliśmy wiele lat, a wielu wątpiło, że tej wspaniałej chwili doczeka – komentuje prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz w wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej. W tym kontekście warto dodać, że w sezonie letnim przyjezdni musieli oczekiwać nie kilkadziesiąt minut, lecz nawet kilka godzin.
Liczba pojazdów korzystających z tunelu przez pierwszych 6 miesięcy funkcjonowania osiągnęła już poziom 2,5 miliona. Duże dobowe natężenie ruchu obserwowane jest nie tylko w sezonie turystycznym. O ile latem średnie dobowe natężenie ruchu wynosiło 16-17 tys. pojazdów na dobę (z pikami do 20 tys. pojazdów), w sezonie zimowym wynosi 10-11 tys. pojazdów, co dobrze obrazuje, jak bardzo potrzebna była budowa tunelu.
Jak informowaliśmy na łamach "Rynku Infrastruktury" w lipcu, już w pierwszych 12 dniach funkcjonowania tunelu przejechało nim aż 200 tys. pojazdów. Jak powiedział Paweł Szynkaruk, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Świnoujściu w wypowiedzi dla PAP, odnotowano istotny wzrost ruchu samochodowego nie tylko do Świnoujścia, ale także do granicy polsko-niemieckiej. Administracja miejska mimo zwiększenia ruchu odnotowuje spadek liczby wykroczeń, co może być zasługą działania monitoringu i systemu odcinkowego pomiaru prędkości.