Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargu na budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Pyrzowice – Podwarpie. Jest to drugie postępowanie dotyczące budowy tej trasy, pierwsze zostało unieważnione z uwagi na odstąpienie wybranego wykonawcy od podpisania umowy. Tym razem zamawiający otrzymał 16 propozycji.
Inwestycja przewiduje budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice – Podwarpie (III Etap z wyłączeniem odcinka I węzeł „Pyrzowice” – węzeł „Lotnisko”). W ramach zadania wykonawca wybuduje: obiekty inżynierskie w ciągu jezdni, urządzenia ochrony środowiska oraz urządzenia związane z drogą, a także przebuduje istniejącą infrastrukturę techniczną. Odcinek ten liczy 9,722 km.
Na realizację projektu katowicki oddział GDDKiA przeznaczył 158 mln zł i dobrą informacją jest to, że wszystkie propozycje, które trafiły do inwestora mieszczą się w tej kwocie. Do wykonania zadania zgłosiły się firmy: Mota-Engil Central Europe (154,618 mln zł), Budimex (145,146 mln zł), Mosty Łódź (126,193 mln zł), Intercor (157,889 mln zł), Kobylarnia (124,763 mln zł) oraz Eurovia Polska (122,651 mln zł), a także konsorcja: Trakcja PRKiI, P.B.D. Drogopol-ZW i AKCINĚ BENDROVĚ „KAUNO TILTAI” (124,863 mln zł), Max Bögl Polska i Max Bögl Stiftung & Co. KG (122,085 mln zł), Banimex, Azi-Bud i DUNA ASZFALT Út-és Mélyépitō (107,212 mln zł), Strabag Infrastruktura Południe i Strabag (125,235 mln zł), Mostostal Warszawa, Masfalt i Drogomex (121,942 mln zł), Berger Bau Polska i Berger Bau SE (137,494 mln zł), Reverpol i Rover Alcisa (140,195 mln zł), Ids-Bud, Drog-Bud i Nowak-Mosty (156,825 mln zł), Imb-Podbeskidzie i M-Silnice (130,933 mln zł) oraz Rubau Polska i Construcciones Rubau (121.769 mln zł).
Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum firm Banimex, Azi-Bud i DUNA ASZFALT Út-és Mélyépitō. Wartość tej oferty stanowi 68,27% budżetu inwestora.
Teraz śląski oddział Generalnej Dyrekcji oceni otrzymane oferty. Podczas tego działania weźmie on pod uwagę takie aspekty jak cena (60%), termin realizacji kontraktu (13%), personel wykonawcy (10%), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9%) oraz równość podłużna nawierzchni (8%). Wszyscy oferenci zapewnili, że zrealizują zadanie w ciągu 20 miesięcy.
Poprzedni przetarg na tę inwestycję trwał ponad dwa lata. Otwarcie ofert odbyło się w marcu 2017 roku. Następnie w lipcu ogłoszony został wybór najkorzystniejszej oferty. Była nią propozycja firmy Mostostal Warszawa o wartości 76,8 mln zł, co stanowiło mniej niż 50% budżetu inwestora. Niestety w listopadzie 2017 roku katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że wybrany wykonawca odstępuje od podpisania umowy. W tej sytuacji podjęta została decyzja o wybraniu kolejnej, pod względem ilości punków, oferty z wcześniej przeanalizowanej listy.
Okazało się jednak, że pozostałe propozycje nie są już aktualne, a firmy nie są zainteresowane zawarciem umowy i z tego powody
postępowanie zostało unieważnione.W perspektywie sytuacji, która zaistniała w pierwszym przetargu nie najlepszą informacja jest to, że z katowicki oddział GDDKiA umowę z wykonawcą planuje podpisać w I kwartale 2019 roku., czyli najszybciej za ponad 8 miesięcy. Przy wyborze najtańszej oferty i szybkim wzroście cen może dojść do powtórki z wcześniejszego postępowania.