Po pierwszym kwartale firma ZUE odnotowała przychody ze sprzedaży na poziomie o 27 proc. wyższym niż rok wcześniej. Poprawiła także marżę – za I kwartał wyniosła ona 4 proc.
Po trzech pierwszych miesiącach roku Grupa ZUE uzyskała przychody w kwocie 316,2 mln zł. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 12,6 mln zł, zysk na działalności operacyjnej był na poziomie 5,7 mln zł. Grupa ZUE zanotowała zysk netto wynoszący ponad 0,9 mln zł.
Marża brutto na sprzedaży wyniosła 4 proc., co oznacza poprawę zarówno w stosunku do pierwszego kwartału, jak i całego zeszłego roku.
źródło: ZUE
Portfel zamówień Grupy ZUE na koniec marca wynosił ok. 1,6 mld zł. Składają się na niego kontrakty kolejowe i miejskie na rynku polskim oraz zlecenia kolejowe w Rumunii. Od 2023 r. poprzez nową spółkę zależną – Energopol – Grupa realizuje również kontrakty drogowe.
W pierwszym kwartale tego roku backlog został powiększony o kontrakt na budowę trasy tramwajowej w Warszawie o wartości 294,8 mln zł (zadanie będzie realizowane w konsorcjum, z czego na ZUE przypada 50 proc.). Chodzi o trasę o długości ok. 1,6 km, prowadzoną częściowo w tunelu jako łącznik do Dworca Zachodniego.
Solidny portfel zamówień cieszy prezesa Wiesława Nowaka, zwłaszcza jeśli się uwzględni fakt, że podaż nowych zleceń zarówno na rynku kolejowym, jak i tramwajowym jest w fazie spowolnienia: - Po formalnym odblokowaniu części środków z UE, rynek oczekuje na ożywienie w II połowie tego roku. Z kolei na spowolnienie na rynku kolejowym ma również wpływ rewizja Krajowego Programu Kolejowego, programu Kolej+, a także trwające analizy CPK w zakresie komponentu kolejowego, gdzie analizowane są nowe warianty inwestycji oraz ich zasadność. Powyższe czynniki przekładają się na zwiększenie ilości oferentów i silną konkurencję o nowe kontrakty w przetargach – ocenia prezes Zarządu ZUE komentarzu do wyników.
Dobrze ocenia perspektywy jakie ma przed sobą rynek rumuński z uwagi na otwartą drogę do finansowania z Unii Europejskiej. ZUE podtrzymuje zainteresowanie dalszym rozwojem na tym rynku.
– Choć obecnie na rynku niestety mamy fazę spowolnienia, to nadal jesteśmy optymistycznie nastawieni do długoterminowych perspektyw rozwoju na polskim rynku kolejowym i miejskim. Informacja o odblokowaniu środków z KPO, jak również perspektywa otwarcia pozostałych funduszy unijnych, jest dobra dla rynku. Istotne jest jednak, aby te środki pojawiły się na rynku przetargów publicznych jak najszybciej – mówi Wiesław Nowak.
Jego zdaniem kluczowe będzie tu realne finansowanie z UE. – Z realizacją planowanych inwestycji poradzą sobie doświadczeni wykonawcy działający od lat na polskim rynku – stwierdza.. Liczy, że szybko zostaną zrealizowane deklaracje dotyczące nowych przetargów infrastrukturalnych. – Na dzień dzisiejszy niestety przełożenia unijnych środków finansowych na inwestycje jeszcze brak. Rynek czeka na konkrety w tych sprawach – zaznacza Wiesław Nowak i dodaje, że ZUE nadal będzie szukać swoich szans na rynkach zagranicznych.
ZUE poinformowało, że w I kwartale rozbudowany został park maszynowy Grupy. – W I kwartale zakupiona została przez nas nowa podbijarka uniwersalna S7 PLS 16 4.0 - S. W czerwcu planujemy odbiór tego sprzętu. Wcześniej Grupa nabyła m.in. dwie nowe lokomotywy. W planach Grupy na 2024 r. są też kolejne inwestycje – informuje prezes.
Zarząd ZUE rekomenduje wypłatę dywidendy, na którą proponuje przeznaczyć 4,7 mln zł z zysku netto, tj. 0,21 zł na akcję.