Przychody ze sprzedaży Grupy ZUE w pierwszym kwartale 2023 r. były na poziomie ponad 249,3 mln zł i jest to wynik o 62,3% lepszy rok do roku. Grupa ZUE zanotowała także wzrost zysku brutto na sprzedaży do 8,5 mln zł (+2,5%). EBITDA wyniosła 5,5 mln zł, a zysk netto blisko 1,2 mln zł. Grupa wypracowała marżę brutto w wysokości 3,4%.
Grupa ma bezpieczny portfel zamówień o wartości ok. 1,6 mld zł. Dodatkowo ZUE czeka na zawarcie kontraktu kolejowego w obszarze Będzin – Katowice na kwotę netto 785 mln zł. Ofertowanie z dobrym skutkiem i budowę portfela zamówień rozpoczęła również nowa w Grupie spółka P.B.I. Energopol.
- Pierwszy kwartał roku to zazwyczaj najsłabszy okres dla branży budowlanej, jednak utrzymaliśmy poziom marż z całego 2022 roku. Nie brakuje nam powodów do pozytywnego nastawienia na pozostałą część roku. Po pierwsze, konsekwentnie zwiększamy nasze przychody. Po drugie, po spowolnieniu w 2022 r. oczekujemy, że rynek kolejowy w Polsce wreszcie przyspieszy i pozyskamy nowe kontrakty w tym segmencie. Na 2023 rok przewidziane jest ogłoszenie nowych przetargów kolejowych na łączną kwotę ok. 15-20 mld zł. Już teraz oczekujemy na zawarcie kontraktu kolejowego w obszarze Będzin-Katowice na kwotę netto 785 mln zł, po tym jak nasza oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Po trzecie, jesteśmy coraz silniejsi na krajowym rynku miejskim, który charakteryzuje się dobrą marżowością. Po czwarte, pozyskane kontrakty na rynku rumuńskim wchodzą w fazę realizacji. Łączna kwota zawartych dotychczas tam umów to ok. 966 mln zł, z czego 50% przypada na ZUE. Po piąte, widzimy potencjał i pierwsze pozytywne efekty przejęcia spółki P.B.I. Energopol – wymienia Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE.
Pod koniec ub.r. Grupa ZUE nabyła 93,6% udziałów P.B.I. Energopol. Firma działa głównie na perspektywicznym i stabilnym rynku drogownictwa lokalnego. Segment ten będzie wspierany przez organy centralne poprzez Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, w ramach którego wsparcie finansowe uzyska w tym roku prawie 1800 zadań inwestycyjnych w zakresie budowy lub modernizacji dróg lokalnych, w tym 169 zadań w Małopolsce. Wsparcie obejmuje budowy lub modernizacje ok. 2,8 tys. km dróg.
W kwietniu bieżącego roku konsorcjum ZUE i Energopol pozyskało długoterminowy kontrakt na utrzymanie dróg w Krakowie na kwotę netto 20,3 mln zł. W przyszłym tygodniu jest planowane zawarcie przez Energopol umowy na budowę drogi powiatowej na kwotę netto 26 mln zł. Firma ma również złożoną najlepszą ofertę w kolejnym drogowym przetargu budowlanym na kwotę netto ok. 18,6 mln zł.
- Początek roku, nowe i potencjalne zlecenia i perspektywy rynku, na którym działa Energopol utwierdzają nas w przekonaniu, że podjęliśmy trafną decyzję o przejęciu tej firmy. Doświadczenie i zakres kompetencji nowej spółki w Grupie są uzupełniające dla naszej dotychczasowej działalności. Energopol umocni naszą pozycję na rynku budownictwa infrastrukturalnego, poszerzając nasze obszary działania o drogownictwo. W kwietniu tego roku pozyskaliśmy z Energopolem długoterminowy kontrakt na utrzymanie dróg i ulic, co wpisuje się również w jeden z celów strategicznych Grupy, którym jest rozwój usług utrzymaniowych. Z naszym wsparciem Energopol pozyska w najbliższym czasie kontrakt budowlany na budowę drogi i ma złożoną najlepszą ofertę w kolejnym przetargu. W toku są następne oferty. Oprócz zmian organizacyjnych w nowej spółce w Grupie planujemy również rozbudowę jej potencjału sprzętowego. Rozwijamy Energopol kompleksowo – podkreśla Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE.
Jak to wygląda w liczbach
Łączna wartość przychodów wygenerowanych przez Grupę ZUE w I kwartale 2023 r. wyniosła 249,3 mln zł. Największy udział w przychodach Grupy ma działalność budowlana prowadzona przez ZUE (86%). Rośnie rola spółka handlowa Railway gft, która w trzech miesiącach roku wygenerowała 13% przychodów Grupy.
Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 8,5 mln zł na poziomie Grupy, a marża brutto 3,4 proc. Odnotowano EBIT w kwocie 1,913 mln zł, a EBITDA wyniosła 5,468 mln zł. Kwartał zakończył się zyskiem brutto nieco ponad 2 mln zł oraz zyskiem netto wyniósł 1,2 mln zł.
Zarząd Grupy ZUE rekomenduje, aby z zysku netto za 2022 r. kwotę 1,6 mln zł przeznaczyć na wypłatę dywidendy, a pozostałą część przeznaczyć na kapitał zapasowy. Na koniec I kwartału 2023 r. Grupa posiadała środki pieniężne w kwocie 30,2 mln zł.
Jaka sytuacja rynkowa
Na działalność operacyjną Grupy ZUE kluczowy wpływ ma ogólna sytuacja na dwóch głównych rynkach kolejowym i tramwajowym (miejskim).
– Nadal naszym największym obszarem działalności jest rynek kolejowy. Warto podkreślić, że w tym obszarze mocno urośliśmy także poza Polską. W ubiegłym roku pozyskaliśmy istotne kontrakty w Rumunii. Razem z naszym rumuńskim partnerem powołaliśmy konsorcjum, które zawało umowy na łączną kwotę ok. 966 mln zł, z czego 50% przypada na ZUE. Pozyskane kontrakty budowlane na rumuńskim rynku kolejowym będą realizowane od 2023 r. Z kolei w przypadku rynku kolejowego w Polsce niezmiennie oceniamy, że jego długofalowe perspektywy są dobre. Obserwujemy obecnie spowolnienie na tym rynku, liczymy jednak, że istotnie zwiększy się liczba przetargów i nowych kontraktów. Trwają m.in. prace nad ustanowieniem nowego Krajowego Programu Kolejowego na kwotę ok. 80 mld zł. Patrząc całościowo zakres planowanych inwestycji na tym rynku jest ogromny, zrealizowanie wszystkich zamierzeń całkowicie przemodeluje polski system kolejowy. Należy jednak pamiętać, że większość inwestycji na rynku kolejowym w Polsce zależna jest od środków finansowych pochodzących z Unii Europejskiej – wskazuje Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE.
Z kolei na rynku miejskim Grupa ZUE planuje nadal wykorzystywać pojawiające się szanse rynkowe, m.in. budowę lub modernizację nowych linii tramwajowych planują takie miasta jak Kraków, Warszawa, Gdańsk, Bydgoszcz, Szczecin, Poznań czy miasta Aglomeracji Śląskiej.
– Na rynku miejskim ciągle dostrzegamy szereg czynników wspierających ten obszar naszej działalności. Miejski transport szynowy w Polsce ma mocne perspektywy, wpierane przez szerokie możliwości finansowania – mówi Wiesław Nowak, Prezes Zarządu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.