Bentley Systems ogłosił zwycięzców konkursu Going Digital Awards in Infrastructure 2023. Wśród zwycięzców znalazło się kilka interesujących projektów transportowych. Niemal wszyscy zwycięzcy podkreślali kluczowe znaczenie nowych rozwiązań cyfrowych dla skrócenia czasu potrzebnego do realizacji projektów.
Nagrody Going Digital Awards in Infrastructure 2023 były wręczane w trakcie konferencji Year in Infrastructure organizowanej przez firmę Bentley Systems będącą dostawcą oprogramowania inżynierskiego. Do udziału w konkursie 235 organizacji zgłosiło ponad 300 projektów realizowanych w 51 państwach. Spośród nich wybranych zostało 36 finalistów – to właśnie z nich wyłonieni zostali zwycięzcy w 12 rożnych kategoriach.
Podczas konferencji Greg Bentley, jeden z założycieli i prezes firmy, podkreślał, że na całym świecie branża infrastrukturalna zmaga się z problemem braku wystarczającej liczby inżynierów. Z jednej strony oznacza to oczywiście konieczność kształcenia nowych pokoleń, ale z drugiej zachęca firmy do wykorzystywania nowych technologii, które pozwolą na oszczędzanie czasu. – Inżynierowie powinni zajmować się pracą twórczą, a nie powtarzalnymi procesami, które możemy w znacznym stopniu zautomatyzować – podkreślał Bentley. Dodawał przy tym, że wszyscy finaliści konkursu mogą się pochwalić średnim skróceniem czasu prac o 18%, a to już znacząca liczba. Zwracał również uwagę na to, że rośnie popularność wykorzystania Digital Twin, czyli cyfrowych bliźniaków projektowanych obiektów – stworzone zostały one przez 64% finalistów konkursu.
Pełną listę nagrodzonych firm publikujemy poniżej. Zestawienie finalistów można sprawdzić w tekście pt.
Bentley Systems. Znamy finalistów. W najbliższych dniach opiszemy naszym zdaniem najciekawsze projekty zaprezentowane przez zwycięzców i finalistów Going Digital Awards.
Mosty i tunele: WSP Australia Pty Ltd. — Southern Program Alliance, Melbourne, Australia
To jeden z dwóch projektów na liście związanych z modernizacją infrastruktury transportowej w Melbourne. Władze zdecydowały bowiem o konieczności likwidacji przejazdów kolejowych z poziomie szyny. Celem jest usunięcie 110 przejazdów kolejowych w aglomeracji do końca 2030 roku. Nagrodzony projekt obejmował budowę wyniesionej linii kolejowej, nowej stacji oraz aranżacji terenu wokół inwestycji.
W pracach nad projektem wykorzystujano otwarte aplikacje do modelowania firmy Bentley, w tym ProjectWise. WSP stworzyła także cyfrowego bliźniaka (Digital Twin), który pomógł w usprawnieniu pracy, ale także miał istotne znaczenie w procesie konsultacji społecznych. WSP zamierza także wykorzystywać stworzone w tym projekcie cyfrowe komponenty w przyszłych pracach.
Budownictwo: Laing O’Rourke — Projekt SEPA, Surrey Hills (Melbourne), Australia
Kolejny australijski projekt związany z likwidacją przejazdów kolejowych. W tym przypadku zdecydowano się jednak nie na konstrukcję wyniesioną a stworzenie wykopu, w którym znalazła się modernizowana linia kolejowa oraz nowa stacja. W tym przypadku jury konkursu doceniło wykorzystanie SYNCHRO do stworzenia szczegółowego modelu 4D, wizualizującego cały proces budowy, co pozwoliło na zmieszczenie się w harmonogramie – wykonawca miał bowiem jedynie 93 dni w czasie których mógł być wstrzymany ruch. Dzięki cyfrowemu planowaniu 4D zespół zredukował ryzyko kolizji o 75% oraz błędów w harmonogramie o 40% w porównaniu z tradycyjnymi procesami budowlanymi.
Cyfrowa transformacja w przedsiębiorstwie: Mott MacDonald — Standaryzacja realizacji programów usuwania fosforu dla brytyjskiej branży wodociągowej, Wielka Brytania
Ponieważ wiele brytyjskich przedsiębiorstw wodociągowych musi zmodernizować infrastrukturę i spełnić nowe, rygorystyczne wymagania dotyczące redukcji fosforu uwalnianego wody. Mott MacDonald zaktualizowała swoją bibliotekę BIM, Moata Intelligent Content, obsługiwaną przez ProjectWise Component Center firmy Bentley, jako cyfrowe rozwiązanie do gromadzenia standardowych komponentów i tworzenia znormalizowanego modelu, który został udostępniony wszystkim klientom. To zaś znacząco obniżyło koszty projektowania i budowy powtarzalnych elementów.
Miasta, zespoły budynków, obiekty: vrame Consult GmbH — Siemensstadt Square, czyli stworzenie cyfrowego bliźniaka dzielnicy Siemensa w Berlinie, Niemcy
Siemensstadt Square to długoletni projekt stworzenia na ponad 70 hektarów terenów poprzemysłowych nowej dzielnicy, która neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. vrame Consult stworzyła cyfrowego bliźniaka (Digital Twin), całej dzielnicy, co ułatwia zarządzanie danymi pochodzącymi z wielu źródeł w jednym zintegrowanym środowisku.
Wykorzystano technologię iTwin firmy Bentley do stworzenia cyfrowego planu kampusu, wykorzystujące ProjectWise i OpenCities Planner jako w pełni dostępny portal dla wszystkich istotnych informacji 3D BIM i GIS. Zintegrowane rozwiązanie cyfrowego bliźniaka zapewnia wszystkim uczestnikom projektu szybki dostęp do informacji.
Inżynieria procesowa i energetyka: Shenyang Aluminum & Magnesium Engineering & Research Institute Co., Ltd. — Projekt zastosowania cyfrowego bliźniaka w Chinalco China Resources, Lvliang, Shanxi, Chiny
W ramach zaangażowania w ekologiczny rozwój i zmniejszenie zużycia energii w chińskim przemyśle aluminiowym, firma Chalco zainicjowała zleciła Shenyang Aluminum & Magnesium Engineering & Research Institute (SAMI) wdrożenie technologii cyfrowego bliźniaka do projektowania, budowy, eksploatacji i konserwacji zakładu. Duża ilość danych i wiele branż rozproszonych w 52 podprojektach powodowały problemy z integracją i koordynacją danych. Aby dokładnie połączyć 300 gigabajtów danych projektowych i konstrukcyjnych z modelem 3D w celu zarządzania obiektem, instytut SAMI potrzebował otwartej technologii modelowania i połączonego środowiska danych. SAMI wybrała aplikacje firmy Bentley do opracowania korporacyjnej platformy cyfrowego zarządzania fabryką i zbudowania pierwszego w branży aluminium cyfrowego bliźniaka całego zakładu.
Kolej: AECOM Perunding — MRT Johor Bahru – Singapur, Malezja i Singapur.
To niezwykle interesujący projekt transgranicznego połączenia kolejowego zintegrowanego z dwoma systemami miejskimi. W ramach projektu powstaną wprawdzie tylko dwie stacje przesiadkowe, które będą jednocześnie przejściami granicznymi pozwalającymi na odprawę celną. Cała dwutorowa linia będzie liczyła jedynie 4 km przy czym po obu stronach będzie zlokalizowana pod ziemia zaś nad Cieśniną Johor powstanie most. Projektanci szacują, że będzie z niej korzystało ok. 10 tys. pasażerów na godzinę, co znacząco odciąży obecne połączenie drogowe. Wykorzystując zintegrowane cyfrowe aplikacje do modelowania i analizy firmy Bentley, AECOM danych za pośrednictwem ProjectWise stworzył środowisko opotymalizujące planowanie, projektowanie i budowę. Stworzono także cyfrowy model otoczenia projektu (Digital Twin).
Drogi i autostrady: AtkinsRéalis — Projekt odcinka autostrady międzystanowej I-70 od Floyd Hill do Veterans Memorial Tunnels, Idaho Springs, Kolorado, Stany Zjednoczone
Wydział transportu stanu Kolorado podjął decyzję o przebudowie kluczowej dla regionu i liczącego niemal 13 km korytarza I-70 w pobliżu Floyd Hill. Jednym z głównych wyzwań związanych z projektem było wybranie wariantu poprowadzenia nowej trasy i wybrania sposobu posadowienia wiaduktów. AtkinsRéalis zastosowała platformę iTwin do tworzenia cyfrowych bliźniaków, co pozwoliło na lepszą analizę i wizualizację projektu. Dzięki otwartym narzędziom do modelowania firmy Bentley ułatwiono współpracę nad modelowaniem oraz zarządzanie danymi. Dodatkowo, do wizualizacji projektu użyto LumenRT.
Inżynieria budowlana: Hyundai Engineering — Zautomatyzowane projektowanie konstrukcji budowlanych i architektonicznych za pomocą STAAD API, Seul, Korea Południowa
Aby skutecznie reagować na częste zmiany w projektowaniu konstrukcji stalowych dla elektrowni chemicznych i elektrycznych, firma Hyundai Engineering starała się usprawnić wymianę informacji i zautomatyzować projektowanie. Współpracując z firmą Bentley, wykorzystali oni oprogramowanie STAAD do automatyzacji projektowania i rozszerzyli jego zastosowanie przy użyciu sztucznej inteligencji (AI) do tworzenia nowych projektów. Zintegrowane rozwiązanie cyfrowe przyspieszyło projektowanie o 30%.
Modelowanie i analiza podpowierzchniowa: Arcadis — Most South Dock Bridge, Londyn, Wielka Brytania.
Arcadis zaprojektował nowy zwodzony most dla pieszych w londyńskim dzielnicy Canary Wharf. W tym przypadku wyzwaniem było osadzenie konstrukcji na trudnym podłożu. Wykorzystując ProjectWise, Leapfrog, OpenGround i iTwin, firma Arcadis stworzyła model cyfrowy uwzględniający wyniki badań geologicznych. Dzięki cyfrowemu planowaniu i projektowaniu zespół ograniczył emisję dwutlenku węgla i zapewnił podstawę do monitorowania budowy i proaktywnej konserwacji, minimalizując wpływ na środowisko.
Geodezja i monitoring: Italferr S.p.A. — Cyfrowy bliźniak do monitoringu strukturalnego Bazyliki św. Piotra, Watykan
Ten projekt robił na pierwszy rzut oka największe wrażenie. Italferr stworzył bowiem cyfrowego bliżniaka (Digital Twin) Bazyliki Świętego Piotra, który ma ułatwić prace konserwatorskie i utrzymanie obiektu. Italferr polegał na ProjectWise, iTwin Capture i MicroStation, aby zarządzać trzema terabajtami danych pochodzących z wielu źródeł i wygenerować model cyfrowego bliźniaka współdzielony przez 30 osób. Przy wykorzystaniu iTwin, opracowany zostanie także system monitoringu strukturalnego, który zostanie połączony z cyfrowym bliźniakiem.
Przesył i dystrybucja: PowerChina Hubei Electric Engineering Co., Ltd. — Aplikacja cyfrowa dla podstacji Xianning Chibi 500kV, Xianning, Hubei, Chiny
Podstacja Xianning Chibi to kluczowy projekt w Hubei, który zaspokoi rosnące zapotrzebowanie regionu na energię i poprawić stabilność zasilania. Firma PowerChina wybrała modelowanie 3D/4D w aplikacji iTwin firmy Bentley w celu stworzenia cyfrowego środowiska projektowania. Pracując na skoordynowanej platformie projektowania i zarządzania budową, zespół uniknął ponad 50 przeróbek, skracając czas budowy o 30 dni.
Wodociągi i kanalizacja: Project Controls CUBE LLC — Projekt EchoWater, Sacramento, Kalifornia, Stany Zjednoczone
To jedna z największych inwestycji publicznych w Sacramento. Projekt składał się z 22 mniejszych przedsięwzięć, których celem było zbudowanie dużego kompleksu do oczyszczania wody. Kompleks ten miał za zadanie usunąć 99% amoniaku i 89% azotu z wody. Zespół wybrał SYNCHRO i iTwin do opracowania rozwiązań budowlanych oraz stworzenia cyfrowego bliźniaka. W efekcie udało się zaoszczędzić ponad 400 mln USD, które zostały przeznaczone na dofinansowanie programu Harvest Water w Kalifornii, który dostarczy czystą wodę z recyklingu dla przemysłu rolnego.