Marcin Talwik został powołany na stanowisko prezesa zarządu Żeglugi Polskiej. To największa spółka zależna Polskiej Żeglugi Morskiej, będąca pośrednim właścicielem wszystkich jej statków, kontrolująca kapitałowo także szereg innych podmiotów. Menedżer jest związany z grupą kapitałową PŻM od blisko trzech dekad.
Polska Żegluga Morska, największy polski armator, funkcjonuje wciąż w dość archaicznej formie prawnej przedsiębiorstwa państwowego. Większość pozostałych przedsiębiorstw państwowych znajduje się w stanie upadłości lub likwidacji. Po utworzeniu spółki akcyjnej Polskie Porty Lotnicze jedynym dużym przedsiębiorstwem państwowym pozostała właśnie PŻM, która powstała w 1951 roku w wyniku konsolidacji znacjonalizowanego majątku armatorów działających przed II wojną światową.
PŻM posiada jednocześnie szereg spółek kapitałowych. Największą z nich jest Żegluga Polska, która jest pośrednim właścicielem wszystkich statków w ramach grupy kapitałowej PŻM.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” na początku sierpnia, na czele PŻM jako dyrektor naczelny stanął Dariusz Doskocz, który wcześniej był prezesem zarządu ŻP. Od tego czasu stanowisko to pozostawało nieobsadzone – do wczoraj, kiedy funkcję prezesa zarządu spółki objął Marcin Talwik, który w ubiegłym roku został powołany na stanowisko wiceprezesa zarządu.
Nowy szef ŻP ma 54 lata i jest związany zawodowo z PŻM od początku kariery zawodowej, którą rozpoczął w 1995 roku w sekcji analiz rynków żeglugowych, będącej częścią pionu finansowego. Następnie pracował w dziale organizacyjno-prawnym, odpowiadając m.in. za relacje z rejestrami bander. W latach 2005-2010 pełnił z kolei funkcję przedstawiciela PŻM na Cyprze, pod którego banderą pływa duża część statków armatora.
W latach 2011-2023 Marcin Talwik pracował ponownie w Polsce, odpowiadając w Biurze HR za wynagrodzenia marynarzy oraz relacje ze związkami zawodowymi w zakresie negocjacji układów zbiorowych pracy. Reprezentował również PŻM w związku pracodawców IMEC z siedzibą w Londynie. Był także przewodniczącym rad nadzorczych spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej PŻM, a także spółki Polskie Promy, powołanej do realizacji Programu Batory, zakładającego budowę nowych promów dla krajowych armatorów w polskim przemyśle stoczniowym. Nowy prezes zarządu ŻP jest ponadto sekretarzem generalnym Związku Armatorów Polskich, w którym wcześniej pełnił funkcję członka zarządu.
Podstawowym biznesem dla PŻM jest towarowy ruch masowy, realizowany pod marką Polsteam. Armator posiada obecnie 53 masowce klasy kamsarmax, handysize i laker o łącznej ładowności 2,1 mln ton. Na rynku przewozów pasażerskich PŻM jest znana dzięki Unity Line, swojej spółce zależnej zarejestrowanej na Cyprze. To operator promowy, który wykorzystuje zarówno 4 jednostki należące do swojego właściciela, jak i 3 będące własnością prywatnego polskiego armatora Euroafrica Linie Żeglugowe. Promy PŻM obsługują relacje ze Świnoujścia do Ystad i Trelleborga w Szwecji, zaś promy ELŻ tylko drugą spośród wyżej wymienionych.