Jest krok w dobrym kierunku, ale nie ma – przynajmniej na razie – powodu do świętowania – tak o rozpoczętym właśnie procesie waloryzacji umów projektowych mówi Anna Oleksiewicz, prezes zarządu Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów.
Przypomnijmy, w ubiegłym tygodniu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła podpisywanie aneksów waloryzacyjnych do umów na usługi projektowe. W pierwszym etapie indeksacja objęła 18 kontraktów, których stronami były dwie firmy projektowe. To początek procesu – łącznie indeksacją ma być objętych 90 kontraktów.
O waloryzację umów, których przedmiotem są usługi intelektualne od dawna zabiegał Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów. – Po dwóch latach intensywnych starań przyznaję, że podpisanie tych aneksów jest krokiem w dobrym kierunku, ale dalekie jest od powodu do świętowania – mówi Anna Oleksiewicz, prezes ZOPI. – Jest to jedynie konieczne minimum, które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powinna zrealizować już dawno – dodaje.
Jak wskazuje przedstawicielka branżowej organizacji, warunki gospodarcze, w tym inflacja i „spirala płacowo – kadrowa” z jakimi mierzyły, i nadal mierzą się firmy świadczące usługi intelektualne, wymagają wprowadzenia wyższego limitu waloryzacji. – Proponowany w aneksach wzrost limitu o 5 proc. nie jest wystarczający, aby w pełni zrekompensować poniesione koszty, a tempo podpisywania aneksów pozostawia wiele do życzenia – ocenia. Zaznacza przy tym, że aneksami nie zostały objęte wszystkie kontrakty na usługi intelektualne. – Pamiętajmy, że te pierwsze aneksy dotyczą umów na projektowanie, nie został natomiast jeszcze rozpoczęty proces podpisywania aneksów dla umów na nadzór – podkreśla.
Prezes ZOPI liczy jednak, że rozpoczęty dialog będzie miał swoją kontynuację. – Mam nadzieję, że przetarliśmy ścieżkę, która pozwoli nam łatwiej procedować waloryzację 2.0. Firmy z sektora generalnego wykonawstwa uzyskały zwiększenie limitu waloryzacji do 15 proc. i podobna rekompensata kosztów powinna objąć branżę projektowo-nadzorową – mówi Anna Oleksiewicz.
Przypomnijmy, w przypadku robót budowlanych, najpierw limit waloryzacji został zwiększony do 10 proc. (wiele umów już wcześniej miało wpisaną indeksację na poziomie 5 proc.), natomiast przed końcem 2023 roku zostały zawarte aneksy zwiększające limit do 15 proc.
Rozpoczęta waloryzacja umów projektowych obejmuje kontrakty, które były ofertowane przed 24 lutego 2022 r., dotyczą zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych lub Programu budowy 100 obwodnic i są nadal w trakcie realizacji.
Ta ostatnia zasada budzi zastrzeżenia branży. Zdaniem Anny Oleksiewicz konieczne jest wypracowanie sposobu działania w odniesieniu do umów, które zakończyły się w czasie, gdy prowadzone były rozmowy o waloryzacji. – Fakt, że proces ten – nie z naszej winy – trwał dwa lata, nie powinien stanowić powodu dla odmowy zrekompensowania kosztów w odniesieniu do umów, które w tym czasie się zakończyły – stwierdza prezes ZOPI.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.