Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Zaniedbania waloryzacyjne w branży projektowej i nadzorowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Zaniedbania waloryzacyjne w branży projektowej i nadzorowej
Unsplash/Annika Wischnewsky
Wydarzenia na świecie w 2022 roku doprowadziły do kryzysu gospodarczego. Gwałtownie w górę zaczęły iść m.in. ceny materiałów i koszty realizacji inwestycji budowlanych. By wspomóc sektor, Państwo zagwarantowało środki na wprowadzenie zmian w wartościach umów już zawartych. Jak to rozwiązanie sprawdziło się z perspektywy ponad dwóch lat? 

Gospodarka na świecie borykała się z ogromnymi problemami na świecie, gdy w 2020 roku wybuchła pandemia koronawirusa. Dwa lata później pojawił się nowy problem w postaci wojny w Ukrainie. Wraz z nią przyszła ogromna inflacja, na której ucierpiało wiele sektorów gospodarki, w tym również na rynek budowlany. Nadzieją miały być waloryzacje umów. Jak jednak obecnie wygląda sytuacja? Sprawę analizuje Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów.

Branża projektowa i nadzorowa w gorszej sytuacji niż generalni wykonawcy

Jak przekonuje Prezes Zarządu ZOPI, Anna Oleksiewicz, „waloryzacja kontraktów na projektowanie i nadzór obnażyła rażące różnice w traktowaniu poszczególnych segmentów rynku budowlanego”. Polskie władze momentalnie zareagowały na wstrząs na rynku związany z inflacją i wojną w Ukrainie, jednak w kontekście generalnych wykonawców, wobec których już w lipcu 2022 roku rozpoczęto podpisywanie aneksów waloryzacyjnych.

– Tymczasem branża projektowa i nadzorowa została pozostawiona na marginesie. Propozycje waloryzacji dla projektantów i inżynierów pojawiły się dopiero w lutym 2023 r., a konkretne działania nastąpiły jeszcze później. Pierwsze aneksy waloryzacyjne na projektowanie zaczęto podpisywać w czerwcu 2024 r., podczas gdy nadzory musiały czekać aż do sierpnia. Na koniec 2024 r. zostały podpisane 96 aneksy waloryzacyjne na projektowanie, a 72 na nadzór – wyjaśnia Anna Oleksiewicz.

Dodaje, że problemem był nie tylko czas realizacji waloryzacji, ale też jej wysokość i zakres.

– Wiele umów spoza rządowych programów budowy dróg krajowych czy 100 obwodnic nie zostało objętych aneksami. Co więcej, zwiększenie limitu waloryzacji – jedynie o 5 procent – jest daleko niewystarczające, aby zrekompensować poniesione przez firmy koszty. Tymczasem w kontraktach budowlanych limit zwiększono z 10 proc. do 15 proc. już pod koniec 2023 r., co pokazuje, jak różne priorytety przyświecały procesowi waloryzacji – kontynuuje rzeczniczka związku.

Szczególnym problemem dla branży jest natomiast brak rozwiązań dla umów już zakończonych, gdy rozmowy o waloryzacji jeszcze trwały. ZOPI uważa, iż „fakt, że proces ten trwał dwa lata, nie z winy branży, nie może być powodem do odmowy rekompensaty”.

Firmy weszły na ścieżkę prawną

Niesprawiedliwe warunki i zbyt niskie limity waloryzacji sprawiły, że wiele firmy rozpoczęło analizę kroków prawnych, w której mają wsparcie Związku Ogólnopolskich Projektantów i Inżynierów podkreślającego, iż „obecne rozwiązania nie są wystarczające, by w pełni zrekompensować poniesione straty”.

– W pełni rozumiemy rozczarowanie przedsiębiorców, a także chęć dalszej walki o uczciwą waloryzację. Zachęcamy firmy do składania wniosków o mediacje, w związku z tym wystosowaliśmy również pismo do Prokuratorii Generalnej RP, by wsparła nas w tych procesach i przekonała GDDKiA, że warto sięgać po tę metodę, co pozwoli uniknąć długotrwałych i kosztownych sporów sądowych – informuje Anna Oleksiewicz.

Prezes ZOPI jednocześnie również zapewnia, że te działania nie stoją na przeszkodzie, by związek podejmował korki w kierunku waloryzacji 2.0.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Cement spoza UE uderza w polskie cementownie

Biznes i przemysł

Cement spoza UE uderza w polskie cementownie

Damian Kelman 13 stycznia 2025

Niskie płace i brak rąk do pracy na budowach

Biznes i przemysł

Rentowność przedsiębiorstw budowlanych spada. Idzie kryzys w branży?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Lubelskie. Przebudowa drogi dużo droższa wskutek waloryzacji

Drogi i autostrady

Lubelskie. Przebudowa drogi dużo droższa wskutek waloryzacji

Grzegorz Rekiel 07 listopada 2024

Kaptur (Polbud Pomorze): Waloryzacja nie powinna obciążać wykonawców

Biznes i przemysł

Kaptur (Polbud Pomorze): Waloryzacja nie powinna obciążać wykonawców

Elżbieta Pałys, współpraca Mikołaj Kobryński 19 lipca 2024

Multiconsult Polska: Projektanci poza waloryzacją

Biznes i przemysł

Multiconsult Polska: Projektanci poza waloryzacją

Roman Czubiński, Łukasz Malinowski 22 maja 2024

Pozostałe z wątku:

Cement spoza UE uderza w polskie cementownie

Biznes i przemysł

Cement spoza UE uderza w polskie cementownie

Damian Kelman 13 stycznia 2025

Niskie płace i brak rąk do pracy na budowach

Biznes i przemysł

Rentowność przedsiębiorstw budowlanych spada. Idzie kryzys w branży?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Lubelskie. Przebudowa drogi dużo droższa wskutek waloryzacji

Drogi i autostrady

Lubelskie. Przebudowa drogi dużo droższa wskutek waloryzacji

Grzegorz Rekiel 07 listopada 2024

Kaptur (Polbud Pomorze): Waloryzacja nie powinna obciążać wykonawców

Biznes i przemysł

Kaptur (Polbud Pomorze): Waloryzacja nie powinna obciążać wykonawców

Elżbieta Pałys, współpraca Mikołaj Kobryński 19 lipca 2024

Multiconsult Polska: Projektanci poza waloryzacją

Biznes i przemysł

Multiconsult Polska: Projektanci poza waloryzacją

Roman Czubiński, Łukasz Malinowski 22 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5