Mieszkańcy Rumi mogą już korzystać z węzła integracyjnego i nowego układu drogowego w rejonie przystanku kolejowego SKM Rumia Janowo. Nowa infrastruktura ułatwi przesiadki z prywatnych samochodów do komunikacji publicznej. Inwestycję zrealizował Budimex. Kost powstania tunelu i parkingów to ponad 72 mln zł. Część środków pochodzi z Unii Europejskiej.
Prace na budowie węzła Rumia Janowo rozpoczęły się 18 marca 2020 roku. I jak podkreśla Budimex, wykonawca inwestycji, zakończyły się na miesiąc przed terminem kontraktowym. W ramach inwestycji powstał tunel pod torami kolejowymi, który łączy dwie części miasta. Dzięki nowej ulicy znacząco poprawi się skomunikowanie dzielnicy Janowo. Dostęp do peronu kolejowego ułatwi kładka nad torami. Powstały nowe przystanki autobusowe i chodniki wraz z drogami rowerowymi. Przy stacji są parkingi dla samochodów i rowerów. Całość została tak zaprojektowana, aby osoby z niepełnosprawnościami nie miały problemu ze skorzystaniem z dotarciem do autobusu czy pociągu.
– W ramach inwestycji powstał także bardzo komfortowy parking od strony ulicy Gdańskiej na około 150 miejsc. Podobna liczba miejsc postojowych powstała także na drugim parkingu od DK6. Powstał węzeł na miarę XXI wieku. Tunel połączył drogę krajową z dzielnicą Janowo. Będzie to ogromny skrót i udogodnienie dla kierowców w dojeździe z pracy do domu. Skorzystają na tym nie tylko mieszkańcy Rumi, ale i powiatu wejherowskiego oraz puckiego. W godzinach szczytu tworzą się na DK6 korki. Mam nadzieję, że dzięki tej inwestycji będą teraz mniejsze – mówił podczas otwarcia Michał Pasieczny, burmistrz Rumi.
W ramach inwestycji powstały też zbiorniki przeciwpowodziowe połączone z systemem kanalizacji miejskiej. Zabezpieczy to nasze miasto przed regularnym zalewaniem.
– Największym wyzwaniem była budowa tunelu, który przechodzi pod 4 czynnymi torami kolejowymi i peronem przystanku Rumia Janowo – mówi Wojciech Kołacki, dyrektor kontraktu w Budimeksie. W tunelu przebiega droga, ciąg pieszy i rowerowy. Układ statyczny konstrukcji stanowi rama żelbetowa jednoprzęsłowa o przekroju zamkniętym i rozpiętości 15 m w świetle ścian oraz długości 29,28 m.
Ze względu na infrastrukturę kolejową oraz istniejący peron i wiatę peronową, tunel był wykonywany metodą pipe-roofingu która polega na wykonaniu wstępnej obudowy tunelu z rur stalowych o średnicach od 400 do 1000 cm. Następnie, rury łączone były specjalnymi zamkami i zostały wprowadzone do gruntu przez wciskanie. W trakcie procesu wykonywania konstrukcji, ciągłość ruchu kolejowego była utrzymana, przy ograniczeniu prędkości kursowania pociągów do max 60 km/h.
Koszt całej inwestycji związanej z budową Węzła Rumia Janowo wyniósł około 70 mln zł, z czego miastu udało się pozyskać 20 mln zł unijnego dofinansowania. Węzeł w Rumi jest jednym z 27 tego typu obiektów realizowanych na Pomorzu w ramach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Całkowita wartość tego szerokiego programu to ponad 915 mln zł, a dofinansowanie z UE to ok. 522 mln zł.
Garść danych dosypał również przewoźnik PKP SKM Trójmiasto. – Ze zmodernizowanego w 2018 roku przystanku SKM Rumia Janowo korzysta rocznie pół miliona pasażerów. Teraz, gdy dzięki tunelowi, będzie można swobodnie do niego dojechać, zostawić auto, czy rower i przesiąść się na SKM-kę niewątpliwie będzie ich jeszcze więcej – przyznaje kolejowa spółka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.