Konstrukcja nosi nazwę Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge i ma mieć prawie 30 km długości. Mimo, że jak sama nazwa wskazuje, ma być to most to ok. 6,5 km całej drogi będzie przebiegało w tunelu. Koszt tej ogromnej inwestycji to ponad 10 mld dolarów. Według kontraktu infrastruktura ma zostać oddana w grudniu br.
Przeprawa mostowo-tunelowa
Pomysł na przeprawę w tym miejscu powstał już w 1983 roku jednak na to aby prace ruszyły potrzeba było jeszcze wiele lat. W 2009 roku doszło do porozumienia w sprawie finansowania. Ostatecznie 22% kosztów pokrył chiński rząd wraz z Hongkongiem i Makau, a reszta została pozyskana z kredytów. W tym samym roku ruszyły prace.
Inwestycja, której koszt to 10,6 mld dolarów, przewiduje budowę trasy o długości 50 km z czego 29,61 km będzie stanowiła przeprawa drogowa. Sama przeprawa będzie złożona z tunelu (6,44 km) i mostu (23,17 km). W ramach przedsięwzięcia powstaną dwie sztuczne wyspy.
Wyświetl większą mapę
Jakie korzyści da to przedsięwzięcie? Przede wszystkim pozwoli skrócić drogę, między tymi dwoma specjalnymi regionami administracyjnymi we wschodnich Chinach, z prawie 160 km do ok. 30 km. Przeprawa mostowo-tunelowa przez kanał Lingdingyang znacznie poprawi komunikację w regionie I pozwoli na rozwój gospodarczy.
Podobna konstrukcja
Most przechodzący w tunel powstał już także między Danią a Szwecją. Przechodzi on przez cieśninę Sund i jest przeprawą drogowo-kolejową. Jego długość to 15,9 km, z czego 7,845 km stanowi most, 4,050 km sztuczna wyspa, a 3,510 tunel. Prowadzi on z Kopenhagi do Malmo.
O innych ogromnych inwestycjach mostowych w Chinach przeczytasz tu:
Chiny: Otwarto najwyższy, ale nie najwyższy, most na świecie
Chiny: W 2017 roku zakończy się budowa trzech kolosalnych mostów