Największy w Polsce niezależny importer paliw i operator sieci stacji paliw AVIA rozpoczął działalność na rynku fizycznych dostaw paliwa morskiego w portach morskich w Szczecinie i Świnoujściu oraz Policach. Szybki rozwój nowej linii biznesowej jest możliwy dzięki nabyciu bazy paliwowej w Szczecinie, której poprzednim właścicielem był Orlen.
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych transakcji na krajowym rynku fuzji i przejęć było połączenie Orlenu i Grupy Lotos, które stało się faktem w sierpniu 2022 roku. Wcześniej zielone światło dla transakcji dała Komisja Europejska, która jednak nałożyła na płockiego giganta szereg tzw. środków zaradczych, czyli różnego rodzaju działań, związanych głównie ze zbyciem części aktywów, mających na celu utrzymanie konkurencji w Europie Środkowo-Wschodniej na poziomie nie niższym niż przed fuzją. W efekcie 30% udziałów w wydzielonej do osobnej spółki rafinerii ropy naftowej w Gdańsku przejęło Saudi Aramco. Ok. 80% stacji paliw należących wcześniej do Grupy Lotos przejął węgierski koncern MOL. Aktywa na rynku biopaliw przejęła z kolei spółka Rossi Biofuel.
Z kolei aktywa na rynku produktów asfaltowych oraz bazy paliwowe przejęła polska prywatna spółka Unimot, największy w kraju niezależny importer paliw, znany szerzej z sieci stacji paliw AVIA. Do Unimotu trafiły niemal wszystkie bazy paliwowe należące wcześniej do Grupy Lotos – w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu, Rypinie. Spółka przejęła także cztery terminale należące wcześniej do Orlenu – Bolesławcu, Gdańsku, Gutkowie i Szczecinie. Dysponowanie bazami paliwowymi w Gdańsku i Szczecinie umożliwiło Unimotowi wejście na rynek fizycznych dostaw paliw żeglugowych.
W dniu 29 maja w Szczecinie odbyło się pierwsze bunkrowanie statku. Paliwo żeglugowe zostało dostarczone do jednostki HERMES, należącej do spółki Fairplay Towage Polska. – Bardzo cieszy nas sukcesywny rozwój działalności w zakresie dostaw paliw żeglugowych w polskich portach, który jest realizacją celów wyznaczonych przez nas w najnowszej Strategii biznesowej na lata 2024-2028. Wykorzystujemy nasze ponad 30-letnie doświadczenie na rynku paliwowym oraz rozbudowaną infrastrukturę terminala w Szczecinie. Naszym celem jest maksymalne wykorzystywanie szans rynkowych, a takie stwarza z pewnością obserwowany wzrost obrotów ładunkowych oraz liczby statków zawijających do polskich portów – komentuje Robert Brzozowski, wiceprezes zarządu ds. handlowych Unimotu.
Fizyczne dostawy paliwa żeglugowego Unimot realizował już wcześniej, od marca bieżącego roku, w portach morskich w Gdańsku i Gdyni. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” przed miesiącem,
spółka przymierza się do rozbudowy bazy paliwowej w Gdańsku, aby zwiększyć skalę działalności w tym obszarze. Obecnie bunkrowanie statków odbywa się z wykorzystaniem autocystern. W fazie przejściowej Unimot planuje wykorzystanie w Gdańsku specjalnej barki, natomiast docelowe rozwiązanie zakłada budowę bezpośredniego połączenia z infrastrukturą magazynową. W obliczu dynamicznego wzrostu ruchu statków w polskich portach morskich Unimot postrzega wejście na rynek dostaw paliwa żeglugowego jako dużą szansę rozwojową. Według szacunków spółki już dziś krajowe zapotrzebowanie na ten produkt wynosi nawet 1 mln ton w skali roku.