Dziś w Gdyni spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowy na realizację inwestycji w ramach projektów „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk” i „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni”. Łączna wartość kontraktów to ok. 3 mld zł.
Zawarcie kontraktów jest finałem drugiego podejścia PKP PLK do tych dwóch projektów. Pierwsze postępowania w ich ramach, ogłoszono w ubiegłym roku, zostało ono unieważnione po otwarciu ofert. Powodem były zbyt wysokie ceny zaproponowane przez potencjalnych wykonawców. Łącznie przewyższały one budżet inwestora o 1,233 mld zł.
Następnie PKP PLK powtórzyła przetargi nie zwiększając zakładanego budżetu. Otrzymane w nim propozycje cenowe były jeszcze droższe niż poprzednio. Tym razem łącznie brakowało 1,5 mld zł. Ostatecznie rząd zdecydował się na zwiększenie finansowania tych ważnych przedsięwzięć (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Dwa projekty na poprawę kolei do trójmiejskich portów obejmują trzy przetargi. Dwa z nich dotyczyły Portu Gdańsk, a jeden Portu Gdynia.
Przedsięwzięcie mające poprawić kolej do największego polskiego portu – Gdańska, to dwa kontrakty o całkowitej wartości równej 1,45 mld zł ma zostać zrealizowane w ciągu 30 miesięcy. Obejmuje ono m.in.: przebudowę 72 km torów, zmodernizowanie 14 przejazdów kolejowo-drogowych, budowę 3 nowych mostów oraz 2 nowych wiaduktów, a także 17 nowych przepustów.
Z kolei projekt dla Gdyni ma koszt 1,829 mld zł i również ma zostać przeprowadzony w ciągu 30 miesięcy. W jego ramach przewidziano m.in.: modernizację 115 km torów na dojeździe i na terenie portu, modernizację 2 przejazdów kolejowo-drogowych, przebudowę i budowę 13 km dróg, budowę jednego nowego mostu kolejowego, 2 nowych wiaduktów kolejowych i 5 nowych przepustów.
Zadanie dotyczące portu w Gdyni powierzono firmie Budimex a to, które dotyczy portu w Gdańsku, konsorcjum firm Intercor i Torpol.
Łączna wartość projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto, w tym niemal 40% stanowi dofinansowanie unijne – ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.
W wydarzeniu udział brali m.in. premier Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel.