Przekop Mierzei trzeba dokończyć, bez względu na to „czy on się Tuskowi podoba, czy nie” – mówił w sobotę w Morągu Donald Tusk. Zapowiedział, że w przyszłym roku rozpoczną się przygotowania do wykonania kluczowego odcinka do portu w Elblągu.
Przekop mierzei to inwestycja, która od początku budziła kontrowersje – mówił podczas spotkania z mieszkańcami Morąga Donald Tusk, stwierdzając, że jego zdaniem to przedsięwzięcie przeskalowane pod względem kosztów. Jednak właśnie z tego powodu, że znaczne koszty zostały już poniesione, jego zdaniem inwestycja musi być dokończona.
– Nie możemy marnować czegoś, nawet jeśli to zostało przeskalowane albo przepłacone, tylko dlatego, że to robili poprzednicy. Ja przecież nie zasypię przekopu, tylko dlatego, że na początku byłem ostrożny i sceptyczny, bo wydawało mi się, że to jest za drogie i że żadne wielkie statki nie będą hurmem się pchały do Elbląga – mówił Donald Tusk w Elblągu. – Sprawa jest prosta, trzeba go dokończyć. Czy on się Tuskowi podoba, czy nie, naprawdę nie ma znaczenia – powiedział, deklarując: - Dziewięć kilometrów zostanie w tym roku zaczęte, a te 900 m, które ma doprowadzić do portu w Elblągu w przyszłym roku rozpoczniemy przygotowanie do tego.
Jednocześnie odniósł się do propozycji poprzedniego rządu, zgodnie z którą państwo miałoby dokończyć inwestycję, łącznie z ostatnim, ok. 900-metrowym odcinkiem na terenie portu, pod warunkiem przejęcia części udziałów w elbląskim porcie. Na to jednak nie było zgody lokalnego samorządu. – Nikt nie będzie szantażował Elbląga, że może mu się zabierze ten port. Elbląg będzie miał port – powiedział Tusk.
Budowa kanału żeglugowego przez Zalew Wiślany rozpoczęła się jesienią 2019 roku. Pierwszy etap, czyli sam przekop przez Mierzeję Wiślaną został otwarty 17 stycznia 2022 r. Latem 2023 roku zrealizowany został drugi etap prac obejmujący m.in. przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg obejmujący m.in. obudowę brzegów wraz z budową mostu obrotowego w Nowakowie. Pod koniec stycznia tego roku podpisana została natomiast umowa na pogłębienie toru wodnego na 9-kiloemtrowym odcinku na rzece Elbląg.
Inwestycja mająca na celu umożliwienia wpływania do portu w Elblągu większych jednostek z pominięciem Cieśniny Piławskiej początkowo była szacowana na ok. 880 mln zł będzie kosztować ponad 2 mld zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.