Dziś zostanie udostępniony do ruchu ogromny Most Sułtana Selima Groźnego. Jest to przeprawa drogowo-kolejowa autorstwa francuskiego konstruktora Michela Virlogeux i łączy europejską i azjatycką część Stambułu. W ceremonii otwarcia uczestniczy m.in. prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan.
Rekordowa konstrukcja
Nowa przeprawa nad Bosforem bije światowe rekordy. Jest to przede wszystkim najdłuższy wiszący most kolejowy na świecie. Łączy on europejską dzielnicę Stambułu Garipce z azjatycką dzielnicą Poyrazkoy.
Sama konstrukcja jest hybrydowa. Oznacza to, że łączy ze sobą elementy mostu wiszącego oraz z odciągami. Najsłynniejszym oraz pierwszy most tego typu to Most Brooklyński w Nowym Jorku.
Dane dotyczące mostu są imponujące. Ma on najdłuższe przęsło na świecie – jego długość to 1408 m między dwoma pylonami. Jego szerokość to 59 m, a wysokość to 323 m. Mieszczą się na nim dwie czteropasmowe jezdnie i dwa tory kolejowe.
Przeprawa została nazwana na cześć jednego z głównych budowniczych potęgi imperium osmańskiego – Selima Groźnego. Nieprzypadkowa była także data wmurowania kamienia węgielnego. Ta ceremonia odbyła się 29 maja 2013 roku, czyli w rocznicę zdobycia Konstantynopola przez wojska imperium osmańskiego w 1453 roku pod dowództwem Mehmeda II Zdobywcy.
Trudne zadanie
Przed konstruktorem stało wiele wyzwań. Most musiał być odporny na częste wstrząsy sejsmiczne nawiedzające Turcję. Konieczne było także mocowanie części odciągów bezpośrednio do gruntu z uwagi na strome brzegi Bosforu.
Jednak najtrudniejsze zadanie, któremu trzeba sprostać przy budowie mostu to utrzymanie ogromnego ciężaru poruszających się po nim pojazdów. Z przeprawy o długości 1,4 km będzie korzystać codziennie 135 tys. aut. Dodatkowo przejazd nią będzie płatny z europejskiego brzegu na azjatycki ma kosztować 9,90 tureckich lir, a w odwrotną stronę ma być darmowy.
Jest to trzeci most nad Bosforem, a jego budowa to część projektu drogowego Anatolia-Europa o długości 150 km. Wartość inwestycji dotyczącej przeprawy to ponad 900 mln dolarów. Wykonawcą było konsorcjum Astaldi.
Protesty
Inwestycja ma jednak także swoich przeciwników. – Problem ruchu, który nie może być rozwiązany przez dwa mosty nie zostaną rozwiązane przez trzecią – twierdzi Seda Elhan, z jednej z organizacji broniącej środowiska. Zdaniem protestujących przeprawa nie pomoże w rozwiązaniu problemu komunikacyjnego Stambułu, a jedynie pogorszy sytuację przy okazji źle wpływając na środowisko.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.