Jak obecnie wygląda rynek asfaltu? Czy trendy na Zachodzie pokrywają się z tymi nad Wisłą? Co ma największy wpływ na aktualną cenę i co mogą przynieść branży najbliższe miesiące? Obecną sytuację na rynku asfaltu w Polce i Europie przedstawiła nam Prezes Zarządu ORLEN Asfalt – Małgorzata Kowalska.
Polski rynek asfaltu przeszedł w ostatnich latach dynamiczne zmiany, a aktualnie kluczowe trendy wyznaczają zarówno rosnące wymagania ekologiczne, jak i globalne uwarunkowania gospodarcze. ORLEN Asfalt wskazuje na wzrost zainteresowania asfaltami modyfikowanymi polimerami, które zwiększają trwałość nawierzchni, a także na rosnącą rolę technologii proekologicznych, szczególnie w Europie Zachodniej. Jednocześnie niepewność makroekonomiczna, ceny surowców i zmieniające się priorytety inwestycyjne kształtują prognozy dla branży na najbliższe lata. Jakie technologie asfaltowe mogą pomóc firmom wykonawczym w redukcji emisji CO₂? Czy polski rynek asfaltów utrzyma dotychczasową dynamikę?
Polska daleko za europejskimi trendami
Małgorzata Kowalska, Prezes Zarządu ORLEN Asfalt, wskazuje, że obecnie na rynku dostrzegany jest wzrost popytu na asfalty modyfikowane polimerami, które pozwalają na poprawę jakości i trwałości budowy dróg.
– Ponadto w Europie Zachodniej widzimy wzrost zainteresowania technologiami asfaltowymi, które pozwalają firmom budującym drogi ograniczać wpływ swojej działalności na środowisko naturalne. Coraz popularniejsze staje się stosowanie technologii „na ciepło” WMA, a także wykorzystanie materiału pochodzącego z recyklingu – zdradza.
Czołowi producenci asfaltów w Europie prowadzą obecnie działania dążące do poprawienia właściwości swoich produktów, stosując do tego różne biododatki oraz biorejuvenatory. ORLEN Asfalt podkreśla, że proekologiczne podejście branży budownictwa drogowego jest jednak najbardziej widoczne w krajach Europy Zachodniej lub w Skandynawii i wymagają tego zarządcy dróg, oczekujący od firm wykonawczych stosowania technologii, pozwalających obniżyć ślad węglowy budowanych dróg.
– W Europie Środkowo-Wschodniej trend ten jest na bardzo wstępnym etapie – dodaje Kowalska.
Globalna gospodarka wpływa na ceny asfaltu w Polsce?
Jeśli chodzi o sytuację w Polsce i zapotrzebowanie w kraju na asfalt, rynek jest ściśle powiązany z poziomem funduszy, jakie przeznaczane są na finansowanie rozwoju infrastruktury drogowej. Prezes zarządu ORLEN Asfalt zwraca uwagę, że w ostatnich latach tempo rozwoju projektów infrastrukturalnych było wysokie – zarówno na poziomie krajowym, jak i samorządowym – co pozwoliło na wzrost całego rynku.
Obecne zamiary i planowane inwestycje drogowe w Polsce wskazują na to, że w 2025 roku zapotrzebowanie na asfalt może być mniejsze.
– Popyt na asfalt zależy od środków finansowych przeznaczanych na budowę infrastruktury drogowej. Analizując poziom finansowania dróg w ramach Budżetu Programu Infrastruktura, Klimat i Środowisko, czy Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a także uwzględniając zwiększenie poziomu finansowania inwestycji kolejowych, prognozujemy, że w 2025 roku rynek asfaltów będzie mniejszy – prognozuje Kowalska.
Cena asfaltu jest natomiast uzależniona od wielu zmiennych, na które często producenci czy zamawiający nie mają żadnego wpływu.
– Asfalt jest produktem przerobu ropy naftowej, zatem na jego cenę główny wpływ mają czynniki makroekonomiczne, takie jak notowania cen ropy, kursy walut, czy ceny gazu. Każde zatem istotne zmiany w globalnych gospodarkach, zarówno pozytywne, jak i negatywne, w pośredni sposób mogą znaleźć swoje odzwierciedlenie w cenach asfaltów – objaśnia Małgorzata Kowalska.
Dodatkową kwestią jest konkurencyjny rynek, który pozwala zamawiającym korzystać z różnych źródeł.
– Jakość asfaltów musi spełniać określone normą parametry, dlatego cena, dostępność produktu i warunki finansowania z perspektywy klienta odgrywają kluczową rolę. Na finalną cenę asfaltu wpływa także odległość i koszt transportu, dlatego najbardziej konkurencyjne dla naszych produktów są asfalty pochodzące z Niemiec, czy Węgier – dodaje.
Ambitne cele ORLEN Asfalt
ORLEN Asfalt w swoich działaniach i planach bierze pod uwagę zmieniające się na rynku warunki, a także oczekiwania wobec największych firm budowlanych co do obniżania śladu węglowego swojej działalności.
– Naszą ambicją jest rozwój i promocja technologii asfaltowych, które pozwalają inwestorom i wykonawcom dróg na wydłużenie cyklu życia nawierzchni drogowych, obniżenie emisji CO2 przy produkcji i wbudowywaniu mieszanek mineralno-asfaltowych, czy wsparcie zastosowania destruktu asfaltowego, pochodzącego z frezowania starych nawierzchni – wymienia prezes zarządu ORLEN Asfalt.
Dowodem na działanie w tej koncepcji są chociażby asfalty ORBITON HiMA WMA oraz ORBITON RC, które w tamtym roku pojawiły się w ofercie ORLENU.
Główną korzyścią płynącą ze stosowania tych asfaltów jest możliwość ograniczania zużycia energii czy surowców naturalnych, ale mają one również pozytywny wpływ na jakość dróg budowlanych z ich zastosowaniem.
– Co dwa lata nasza spółka udostępnia bezpłatną publikację, w której przedstawiamy charakterystyki naszych produktów oraz najnowsze wyniki naszych badań. Ostatnie wydanie z 2023 roku poświęciliśmy właśnie technologiom, które wspierają budownictwo drogowe w procesie dekarbonizacji. Publikacja jest dostępna do pobrania na stronie www.poradnikasfaltowy.pl – dodaje Małgorzata Kowalska.
Jeśli natomiast chodzi o strategiczne cele ORLEN Asfalt na najbliższy czas, jest to optymalizacja procesów sprzedażowych i logistycznych, które mają pozwolić sprostać oczekiwaniom klientów.
– W ramach Grupy ORLEN dostarczamy swoim klientom asfalty z pięciu ośrodków produkcyjnych, zlokalizowanych w Polsce, Czechach i na Litwie. Swoją aktywność biznesową koncentrujemy oczywiście na rynkach krajowych, ale prowadzimy również sprzedaż zagraniczną, która stanowi ok. 18 proc. naszej łącznej sprzedaży. Głównymi naszymi kierunkami eksportowymi są m.in. Ukraina, Rumunia, Słowacja i Węgry – wymienia.
Dodaje, że – innymi słowy – ORLEN Asfalt chce „usprawnić przepływy produktów ze wszystkich ośrodków produkcyjnych w celu jak najlepszego wykorzystania potencjału produkcyjnego Grupy ORLEN”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.