Żeby osiągnąć cele związane z neutralnością klimatyczną, trzeba się skupić przede wszystkim na miastach. To miasta są w największym stopniu narażone na skutki zmian klimatu. Samorządy już teraz realizują programy, których długofalowym celem jest zrównoważony rozwój. Wspiera je w tym unijne finansowanie oraz oferta firm i instytucji m.in. z sektora paliwowo – energetycznego.
ORLEN przygotował właśnie opracowanie, w którym pokazuje jakie są wyzwania dotyczące transformacji miast oraz co można zrobić, korzystając z oferty Business to Government (B2G).
Dlaczego miasta?O tym, że kluczowe działania należy skoncentrować w miastach przesądzają statystyki. Szacuje się, że do 2050 r. w miastach będzie mieszkać nawet 80 proc. światowej populacji. Już teraz 68 proc. PKB Unii Europejskiej jest generowane w metropoliach (w Polsce to 61 proc.), miasta mają także decydujący wpływ na budowanie gospodarki. Z tymi czynnikami wiąże się negatywny wpływ ośrodków miejskich na środowisko, ale też i większe odczuwanie skutków zmian klimatu.
Zrównoważony rozwój miast to jeden z oficjalnych celów przyjętych przez kraje członkowskie ONZ – przypomina w swoim raporcie ORLEN. Miasta przyszłości mają być bezpieczne, stabilne, zrównoważone i sprzyjające włączeniu społecznemu. To oznacza konieczność pójścia w stronę zrównoważonego transportu, zrównoważonej urbanizacji, a także działań na rzecz ograniczenia wpływu zmian klimatu na ekosystemy miejskie i wpływu miast na środowisko.
Unia Europejska poprzez choćby politykę Europejskiego Zielonego Ładu wyznacza w tym zakresie konkretne mierzalne cele, jak te dotyczące energochłonności nowych budynków czy konieczności zmniejszenia zużycia energii w sektorze publicznym. Od 2030 r. wszystkie nowe budynki muszą być zeroemisyjne, a nowe budynki publiczne maja spełnić ten cel od roku 2028 r. Od 2024 r. 3 proc. rocznie powierzchni budynków organów publicznych o powierzchni powyżej 250 m2 ma być poddanych renowacji, od 2035 r. będzie zakaz rejestracji nowych aut spalinowych, a wszystkie miejskie autobusy mają być zeroemisyjne – to niektóre przykłady przytoczone w opracowaniu ORLENU.
Elektromobilność, inteligentne oświetlenie – jakie działania warto wdrożyć w aglomeracjach? Miasta prężnie inwestują w projekty z zakresu infrastruktury dla elektromobilności, niskoemisyjne ciepłownictwo czy inteligentne oświetlenie i efektywność energetyczną. W te działania, poprzez swoje spółki, wpisuje się także Grupa ORLEN.
Jednym z najbardziej widocznych działań jest wymiana sodowych lamp ulicznych na energooszczędne oświetlenie LED. Celem jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w miastach, ale także obniżenie wpływu na środowisko poprzez mniejszą emisję CO2.
Wymiana opraw na LED pozwala zredukować zużycie energii średnio o 50 proc. w porównaniu do sodowych lub rtęciowych źródeł światła. Samorządy, które decydują się na modernizację oświetlenia, dzięki uzyskanym oszczędnościom w kosztach energii, w dość krótkim czasie uzyskują zwrot środków zaangażowanych w inwestycję, mogąc je przeznaczyć na kolejne cele.
Jak wyliczono, wszystkie modernizacje wykonane dotychczas przez spółkę Energa Oświetlenie, pozwalają każdego roku zmniejszyć emisję CO2 do atmosfery o blisko 5,8 mln ton.
Wobec faktu, iż istotną rolę w zielonej transformacji odegra rozwój gospodarki wodorowej, priorytetem Grupy ORLEN jest budowa stacji tankowania pojazdów napędzanych wodorem. W czerwcu 2024 roku ORLEN uruchomił w Poznaniu pierwszą, ogólnodostępną i całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe oraz autobusy. W planach są kolejne.
Przeczytaj raport ORLEN dla miast