Trakcja przedstawiła wstępne wyniki finansowe za pierwsze półrocze bieżącego roku, uwzględniające efekty połączenia ze spółką zależną BTW. Przychody osiągnięto na poziomie 403 mln zł, a zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 3 mln zł. Ujemne natomiast są wynik EBITDA i zysk brutto ogółem.
Choć wynik EBITDA wynosi minus 3 mln zł i odnotowano stratę brutto na poziomie blisko 23 mln zł, można mówić o pewnej poprawie w stosunku do pierwszego kwartału, który został zamknięty wynikiem EBITDA na poziomie minus 14 mln zł i stratą brutto w wysokości 32 mln zł. Oznacza to bowiem, że drugi kwartał był lepszy. Z drugiej strony jako że
w pierwszym kwartale przychody wyniosły 281 mln zł, w kolejnym musiały być skokowo niższe wobec łącznego wyniku kwartalnego na poziomie 403 mln zł.
Jak podkreśla spółka w raporcie bieżącym, przedstawione dane mają charakter szacunkowy i będą podlegały przeglądowi przez biegłego rewidenta. Ostateczne wyniki finansowe zostaną opublikowane 27 września w ramach raportu skonsolidowanego za pierwsze półrocze. Wydaje się, że duży wpływ na ujemny wynik EBITDA i stratę brutto może mieć ciągle oddalająca się perspektywa uruchomienia nowych inwestycji kolejowych za sprawą wstrzymania wypłat w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Istotnym problemem w budownictwie infrastrukturalnym, szczególnie widocznym w segmencie kolejowym, jest
nieadekwatna względem uwarunkowań rynkowych waloryzacja kontraktów, a nierzadko
praktyczny jej brak.
Trakcja to jeden z największych graczy w sektorze budownictwa infrastrukturalnego w Polsce. Jako jednostka dominująca tworzy wraz ze spółkami zależnymi grupę kapitałową, której działalność obejmuje także Litwę oraz rynki innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W 2022 roku w drodze emisji nowych akcji w celu podwyższenia kapitału zakładowego głównym akcjonariuszem spółki zostały PKP Polskie Linie Kolejowe, które posiadają 82,7% udziałów. Z kolei również państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu posiada 7,6% akcji. Pozostałe udziały nadal znajdują się w obrocie giełdowym.