Jeden z liderów na rynku budownictwa kolejowego w Polsce przedstawił wyniki finansowe za pierwszy kwartał bieżącego roku. Spółka odnotowała wzrost przychodów o blisko 23% w ujęciu rok do roku. Znacząco spadł jednak zysk netto. Władze Torpolu tłumaczą zaistniałą sytuację normalizacją marż na rynku, wskazując, że perspektywy dla spółki są korzystne.
Torpol przedstawił pod koniec ubiegłego tygodnia ostateczne wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2024 roku. Pomimo spadku rentowności, który przełożył się na znaczące zmniejszenie zysku netto w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, spółka ma wiele powodów do satysfakcji. Przychody ze sprzedaży osiągnęły poziom 260,5 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 23% rok do roku. Wartość portfela kontraktów bez udziału konsorcjantów wzrosła do 4,74 mld zł, co oznacza niemal trzykrotny wzrost.
Znacząco spadł jednak zysk netto, który w skali grupy kapitałowej wyniósł niespełna 11 mln zł wobec ponad 14 mln zł przed rokiem, co oznacza spadek o ponad 25% rok do roku. Zysk z działalności operacyjnej spadł natomiast o 39% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, osiągając poziom 7,5 mln zł. Z kolei wynik EBITDA spadł z niemal 19 mln zł do blisko 14 mln zł. Środki pieniężne w pierwszym kwartale spadły z 516 mln zł w dniu 1 stycznia do niespełna 373 mln zł w dniu 31 marca.
Wiceprezes zarządu ds. produkcji Konrad Tuliński wyjaśnia słabsze wyniki finansowe normalizacją marż na rynku. – Przyzwyczailiśmy się do dużych liczb i bardzo dobrych wyników w poprzednim okresie. Kontrakty bardzo wysokomarżowe się skończyły i wkraczamy w obszar normalności – powiedział Konrad Tuliński. Władze Torpolu spodziewają się, że w najbliższych latach wielkość marży brutto będzie oscylowała w przedziale 6-7%. Wiceprezes zarządu ds. finansowych Marcin Zachariasz określił ów przedział mianem “bezpiecznego”, wskazując, że w zależności od różnych czynników poziom marży brutto może być wyższy.
Perspektywy dla spółki wydają się zatem korzystne, zwłaszcza w obliczu planowanych do ogłoszenia jeszcze w tym roku przez PKP Polskie Linie Kolejowe dużych przetargów. Państwowy zarządca infrastruktury kolejowej zapowiedział również odejście od mechanizmu aukcji elektronicznej, który zwiększał ryzyko zaniżania wartości ofert, co powinno przełożyć się na poprawę i stabilizację marż w najbliższych latach. W perspektywie kolejnych 2-3 miesięcy należy oczekiwać opublikowania przez spółkę nowej strategii.
Największym akcjonariuszem Torpolu od ponad roku jest Centralny Port Komunikacyjny, który posiada obecnie 38% udziałów. Od 2014 akcje spółki znajdują się w obrocie publicznym na Giełdzie Papierów Wartościowych. Torpol jest aktywny przede wszystkim na rynku infrastruktury kolejowej i tramwajowej. Spółka zatrudnia ok. 800 pracowników. W skład grupy kapitałowej wchodzi także spółka Torpol Oil&Gas, oferująca rozwiązania w zakresie projektowania, budowy, montażu i serwisu instalacji wykorzystywanych w przemyśle chemicznym i petrochemicznym oraz w sektorze gazowym i naftowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.