Wchodzący w skład grupy kapitałowej Centralnego Portu Komunikacyjnego potentat na rynku budownictwa kolejowego w Polsce przedstawił wstępne wyniki finansowe za pierwsze półrocze. Choć przychody netto ze sprzedaży wzrosły aż o 30%, pozostałe wskaźniki sytuują się na znacznie niższym poziomie.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w maju, Torpol w pierwszym kwartale bieżącego roku odnotował wzrost przychodów o blisko 23% w ujęciu rok do roku przy jednoczesnym znaczącym spadku zysku netto. Spółka tłumaczyła zaistniałą sytuację normalizacją marż na rynku, podkreślając, że perspektywy rozwojowe są korzystne. – Przyzwyczailiśmy się do dużych liczb i bardzo dobrych wyników w poprzednim okresie. Kontrakty bardzo wysokomarżowe się skończyły i wkraczamy w obszar normalności – mówił wówczas Konrad Tuliński, ówczesny wiceprezes zarządu ds. produkcji, a obecnie prezes zarządu spółki.
Przedstawione właśnie wstępne wyniki finansowe za pierwsze półrocze wskazują na kontynuację tego trendu. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 558,5 mln zł, co oznacza wzrost aż o 30% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. O blisko 21% spadł jednak zysk ze sprzedaży brutto, który wyniósł nieco ponad 49 mln zł. Jeszcze bardziej, bo o niemal 35%, spadł zysk z działalności operacyjnej, który osiągnął poziom niespełna 26 mln zł. Zysk netto spadł natomiast o 32%. Wyniósł niecałe 26 mln zł. Przedstawione powyżej wyniki finansowe dotyczą całej grupy kapitałowej Torpolu, w skład której wchodzi również spółka zależna Torpol Oil&Gas.
Perspektywy rozwoju biznesu Torpolu wydają się korzystne, zwłaszcza mając na względzie planowane do ogłoszenia jeszcze w tym roku przez PKP Polskie Linie Kolejowe duże przetargi. Zarządca państwowej infrastruktury kolejowej zapowiedział także odejście od mechanizmu aukcji elektronicznej, który zwiększał ryzyko zaniżania wartości ofert, co powinno przełożyć się na poprawę i stabilizację marż w najbliższych latach. Jak mówił w maju wiceprezes zarządu ds. finansowych spółki Marcin Zachariasz, Torpol spodziewa się w najbliższych latach stabilizacji marży brutto w okolicach 6-7%.
Największym udziałowcem Torpolu od ponad roku jest Centralny Port Komunikacyjny, który posiada obecnie 38% akcji. Od roku 2014 spółka jest obecna na Giełdzie Papierów Wartościowych. Zatrudniający obecnie ok. 800 pracowników Torpol jest aktywny przede wszystkim na rynku infrastruktury kolejowej i tramwajowej. Wspomniana wcześniej spółka zależna Torpol Oil&Gas oferuje natomiast rozwiązania w zakresie projektowania, budowy, montażu i serwisu instalacji wykorzystywanych w przemyśle chemicznym i petrochemicznym oraz w sektorze gazowym i naftowym.