Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Terminal LNG w Gdańsku: Są umowy na połączenie lądowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-11-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Gaz-System

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Terminal LNG w Gdańsku: Są umowy na połączenie lądowe
fot. Gaz-System, mat. pras.
Gaz-System podpisał trzy umowy na budowę gazociągów lądowych o łącznej długości ok. 250 kilometrów, którymi tłoczony będzie gaz ziemny pochodzący z pływającego terminala LNG w Zatoce Gdańskiej. Nowa infrastruktura umożliwi wprowadzenie do systemu gazociągów przesyłowych 6,1 mld m3 zregazyfikowanego surowca.

Zapotrzebowanie na gaz ziemny w Polsce od lat niemal cały czas rośnie. Choć jego konsumpcja w przypadku gospodarstw domowych pozostaje na relatywnie stabilnym poziomie, zaś będący kluczowym odbiorcą “błękitnego paliwa” przemysł chemiczny w ostatnich latach w Polsce podupada, dynamicznie rozwija się energetyka gazowa. Oczekuje się, że jej rozwój w najbliższych latach wyraźnie przyspieszy wraz z przyspieszeniem procesu transformacji energetycznej. Coraz wyższy udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym wymaga bowiem wysoce dyspozycyjnych mocy rezerwowych.

Budowa bloków gazowo-parowych jawi się dziś jako jedyne efektywne rozwiązanie tego problemu. Magazyny energii elektryczne oparte o ogniwa litowo-jonowe trudno uznać za rozwiązanie dojrzałe technologicznie i efektywne kosztowo, zaś budowa elektrowni szczytowo-pompowych jest czasochłonna i kosztowna. Uruchomienie kolejnych elektrowni gazowych w Polsce spowoduje znaczący wzrost zapotrzebowania na gaz ziemny. Istniejąca infrastruktura umożliwia wprawdzie pokrycie obecnego zapotrzebowania na ten surowiec z nawiązką bez importu z Federacji Rosyjskiej, jednak zaniechanie jej dalszej rozbudowy stwarzałaby duże ryzyko dla zabezpieczenia dostaw w kolejnych latach.

Dlatego Gaz-System, należąca w 100% do Skarbu Państwa spółka zarządzająca siecią gazociągów przesyłowych i terminalem LNG w Świnoujściu, jeszcze w tej dekadzie uruchomi drugi terminal LNG w postaci jednostki FSRU, czyli tzw. pływającego gazoportu, która będzie cumować na specjalnym stanowisku w Zatoce Gdańskiej w odległości 3 kilometrów od wybrzeża w Gdańsku. Przypomnijmy, że Gaz-System wybrał już podmiot, który wyczarteruje jednostkę FSRU – będzie to japoński armator Mitsui O.S.K. Lines. Dziś natomiast spółka zawarła trzy umowy z podmiotami, które wybudują trzy odcinki gazociągów lądowych, zapewniających połączenie nowego terminala LNG z systemem przesyłowym.

Pierwszy odcinek, liczący ok. 34 kilometrów długości, zostanie poprowadzony od suchego spawu (czyli pierwszego połączenia spawanego na lądzie po wyjściu z mikrotunelu) w Gdańsku do stacji pomiarowej w Kolniku. Za jego budowę odpowiadać będzie PORR. Kolejny odcinek, który będzie liczył ok. 88 kilometrów długości, połączy Kolnik i Gardeję. Wybuduje go Stalprofil. Z kolei za budowę 128-kilometrowego połączenia w relacji Gardeja – Gustorzyn odpowiadać będzie konsorcjum Romgos Engineering i Romgos Gwiazdowscy. Łączna wartość zawartych umów opiewa na 954 mln zł. Zakończenie realizacji robót budowlanych przewiduje się w grudniu 2026 roku.

– Postępowania przetargowe na wybór wykonawców prac budowlanych dla lądowych komponentów Programu FSRU zakończyliśmy półtora miesiąca przed planowanym terminem.  W tym roku począwszy od kwietnia podpisaliśmy łącznie 28 umów z dostawcami materiałów, usług i prac budowlanych. Było to możliwe dzięki ogromnej determinacji i zaangażowaniu naszych pracowników, którym bardzo dziękuję. Mając wszystkie pozwolenia administracyjne i komplet wykonawców możemy przystępować do prac w terenie – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-Systemu.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei

Biznes i przemysł

Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei

Rafał Dybiński 14 listopada 2024

PGE Baltica ma oferty w przetargu na port serwisowy w Ustce

Biznes i przemysł

PGE Baltica ma oferty w przetargu na port serwisowy w Ustce

Mikołaj Kobryński 04 listopada 2024

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Intermodal i logistyka

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Michał Szymajda 04 listopada 2024

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Biznes i przemysł

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Mikołaj Kobryński 23 lutego 2024

Ponad 500 mln zł na gazociąg Strachocina – Pogórska Wola

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei

Biznes i przemysł

Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei

Rafał Dybiński 14 listopada 2024

PGE Baltica ma oferty w przetargu na port serwisowy w Ustce

Biznes i przemysł

PGE Baltica ma oferty w przetargu na port serwisowy w Ustce

Mikołaj Kobryński 04 listopada 2024

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Intermodal i logistyka

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Michał Szymajda 04 listopada 2024

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Biznes i przemysł

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Mikołaj Kobryński 23 lutego 2024

Ponad 500 mln zł na gazociąg Strachocina – Pogórska Wola

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5