Premier Beata Szydło obiecała powstanie tunelu w Świnoujściu. Była to szybka reakcja na pytanie, zadane podczas pierwszego posiedzenia sejmu, przez posła partii Nowoczesna, Piotra Misiło. Premier nie zdradziła jednak kiedy, za ile i z jakich dokładnie środków miałaby zostać zrealizowana inwestycja. – Budowa tunelu lub mostu powinna zostać zrealizowana już dawno temu – komentuje dla Portalu „RynekInfrastruktury” poseł Sejmu RP, Piotr Misiło.
Miasto dostanie tunel
Podczas pierwszego posiedzenia nowego Sejmu RP posłowie zadali szefowej rządu multum pytań o długo oczekiwane inwestycje. Ważny temat poruszył m. in. Piotr Misiło. Zapytał on o budowę tunelu pod Świną. – Czy zamierzają państwo zrobić stałą przeprawę w Świnoujściu, zamiast obecnej promowej. Tunel czy też most? Jeśli tak, to kiedy i ile pieniędzy zamierzacie na to wydać – pytał Misiło.
Premier jeszcze w środę wieczorem zareagowała na pytanie w sprawie tej inwestycji. – W zakresie utworzenia stałej przeprawy w Świnoujściu należy stwierdzić, że trwają prace nad przygotowaniem tej inwestycji, w tym ustalenie struktury jej finansowania. Rząd rozwiąże ten problem i doprowadzi do budowy tunelu pod rzeką Świną – odpowiedziała premier Beata Szydło.
Sprawa niecierpiąca zwłoki– Nikt kto kiedykolwiek próbował przedostać się ze Szczecina do Świnoujścia samochodem nie zadałby pytania czy lub dlaczego stała przeprawa przez Świnę jest potrzebna. W tym miejscu czeka się, stojąc w kolejce, od godziny do trzech godzin czekając na przeprawę na drugą stronę, a to w 2015 roku absolutnie irracjonalne – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Piotr Misiło, członek komisji infrastruktury oraz gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Każdy dzień odwlekania inwestycji to stracone pieniądze. – Taka sytuacja przynosi duże straty zarówno te czysto ekonomiczne ale także i te społeczne. Budowa tunelu lub mostu powinna zostać zrealizowana już dawno temu. ERR tj. społeczna stopa dyskontowa dla tego projektu wynosi grubo powyżej 20%, a pełen zwrot zainwestowanego kapitału, wraz z całkowitym kosztem pieniądza, maksymalnie po 25 latach – dodaje Piotr Misiło.
Inwestycja za 800 mln złBudowa przeprawy pod Świną to jedna z obietnic Prawa i Sprawiedliwości z kampanii wyborczej. W zeszłym roku tunel został wpisany na listę inwestycji, które mają powstać do 2020 roku. Połączenie pomiędzy Wolinem a Uznamem ma mieć ponad 1,5 km długości. Według szacunków ma kosztować około 800 mln zł.
O kwestii budowy tunelu w Świnoujściu przeczytasz więcej tutaj.