Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście rozstrzygnął przetarg na realizację hydrotechnicznej części budowy terminala instalacyjnego dla morskich elektrowni wiatrowych w porcie morskim w Świnoujściu. Prace wykona PORR. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe nabrzeża o łącznej długości na poziomie 500 metrów.
Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych offshore w Świnoujściu będzie pierwszym tego typu obiektem w Polsce. Partnerami w ramach projektu są Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujściu oraz ORLEN Neptun, spółka zależna płockiego giganta, który coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na rynku OZE. Inwestycja w Świnoujściu realizowana jest przede wszystkim z myślą o
projekcie joint venture Baltic Power, w ramach którego ORLEN i kanadyjski Northland Power wybudują na wysokości Łeby i Choczewa pierwszą polską morską elektrownię wiatrową, składającą się z 76 turbin wiatrowych produkcji duńskiego Vestasa o mocy 15 MW każda, co przełoży się na 1140 MW mocy zainstalowanej.
W ramach projektu budowy terminala instalacyjnego w Świnoujściu wydzielone zostały dwie części inwestycji.
Część lądowa, za którą odpowiada ORLEN Neptun, znajduje się już w fazie realizacji, a wykonawcą prac budowlanych został Budimex, o czym informowaliśmy już na łamach “Rynku Infrastruktury”. Z kolei za część hydrotechniczną odpowiada ZMPSiŚ. W dniu 27 listopada zarządca portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu wybrał jej wykonawcę. Będzie nim PORR, który zrealizuje kontrakt o wartości opiewającej na niespełna 171 mln zł.
Oferta złożona przez spółkę znaną z realizacji prac budowlanych w ramach innych kluczowych inwestycji w Świnoujściu, takich jak terminal LNG i tunel drogowy pod Świną, była najtańsza spośród aż dziewięciu złożonych w przetargu. Najdroższa oferta, którą złożyła spółka China Harbour Engineering Company, została wyceniona na blisko 287 mln zł.
Przetarg został ogłoszony w czerwcu. Inwestycja będzie współfinansowana z funduszy europejskich.
W ramach części hydrotechnicznej powstaną dwa nabrzeża – każde o długości 250 metrów, co umożliwi obsługę największych jednostek typu jack-up, przeznaczonych do obsługi instalacyjnej projektów offshore’owych z zastosowaniem turbin wiatrowych o mocy 15 MW i wyższej. Nowe stanowiska statkowe powstaną w ramach jednej linii cumowniczej o łącznej długości ok. 500 metrów. Na potrzeby przewidzianego do realizacji w przyszłości trzeciego nabrzeża powstanie ścianka szczelna. Sam akwen w rejonie rzeczonych nabrzeży zostanie pogłębiony do 10,5 metra. Na nabrzeżach możliwy będzie wstępny montaż wież turbin wiatrowych o masie na poziomie 1000 ton każda.