Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Świnoujście: Budowa terminala instalacyjnego offshore na finiszu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-07-2024
BIZNES I PRZEMYSŁ
Świnoujście: Budowa terminala instalacyjnego offshore na finiszu
wiz. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Pierwszy w Polsce port instalacyjny dla farm wiatrowych offshore, który powstaje w ramach wspólnej inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz spółki ORLEN Neptun, ma szansę zostać oddany do użytku już w grudniu. Ma on obsługiwać w pierwszej kolejności realizację projektu Baltic Power.

Budowa morskich elektrowni wiatrowych może stać się kluczowym obok budowy elektrowni jądrowej elementem polskiej transformacji energetycznej. Farmy wiatrowe offshore zapewniają znacząco wyższy wskaźnik capacity factor niż w przypadku inwestycji na lądzie. Dodatkowo Morze Bałtyckie charakteryzują bardzo dobre warunki w zakresie wietrzności. Co więcej, relatywnie niskie głębokości umożliwiają redukcję kosztów fundamentowania. Polska posiada jednak wieloletnie zapóźnienia w tym obszarze.

Z jednej strony oznacza to pewne korzyści, ponieważ w inwestycjach offshore’owych w Polsce od razu wykorzystywane będą największe i najbardziej efektywne ekonomicznie turbiny wiatrowe o mocy rzędu 15 MW. Z drugiej strony Polska straciła przez to szansę na zbudowanie silnego sektora offshore – większość kontraktów związanych z budową morskich farm wiatrowych trafi do podmiotów duńskich, niderlandzkich, czy niemieckich. Beneficjentami inwestycji offshore’owych będą jednak polskie porty morskie, które odegrają kluczową rolę w łańcuchu dostaw związanych z rozwojem sektora morskiej energetyki wiatrowej.

Prace budowlane na końcowym etapie

Powstanie bowiem szereg terminali obsługujących budowę i utrzymanie morskich farm wiatrowych. Terminale instalacyjne offshore mają powstać w Gdańsku i Świnoujściu, a przyszłości także w Gdyni w ramach projektu Portu Zewnętrznego. Najbardziej zaawansowana jest realizacja portu instalacyjnego w Świnoujściu. Znajduje się bowiem na etapie robót budowlanych. Istnieje szansa na oddanie obiektu do użytku już w 2024 roku. Część prac zostanie zrealizowanych przed terminami określonymi w harmonogramie prac.

Inwestycja realizowana jest wspólnie przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz spółkę ORLEN Neptun, które odpowiadają odpowiednio za hydrotechniczną i lądową część inwestycji. Generalnymi wykonawcami robót budowlanych są natomiast odpowiednio PORR oraz Budimex. Jak informuje ZMPSiŚ, prace budowlane znajdują się obecnie na końcowym etapie.

Finał prac pogłębiarskich 10 miesięcy przed terminem kontraktowym?

W zakresie części hydrotechnicznej projekt obejmuje budowę dwóch nabrzeży o łącznej długości ok. 500 metrów, nośności 50 kN/m2 i głębokości technicznej 12,5 metra, przeznaczonych do przeładunku i wstępnego montażu elementów wież. Powstają także kanał portowy o długości 1070 metrów wraz z obrotnicą i basenem portowym pogłębionym do 12,5 metra oraz tor podejściowy o głębokości 12,5 metrów i szerokości 140 metrów. Na nabrzeżach powstanie 10 stanowisk przeznaczonych do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych o nośności 500 kN/m2.

Jak informuje ZMPSiŚ, budowa nabrzeży powinna zakończyć się 9 dni przed ustalonym z generalnym wykonawcą terminem kontraktowym. Jest to także termin wskazany w umowie z dzierżawcą, czyli spółką ORLEN Neptun, która odpowiada za budowę powierzchni składowej oraz infrastruktury towarzyszącej, w tym administracyjno-biurowej i transportowej. Z kolei realizacja prac pogłębiarskich powinna zakończyć się z początkiem września, co oznacza 10-miesięczne przyspieszenie względem terminu kontraktowego.

Dwugłos w sprawie zaawansowania prac

Terminal instalacyjny w Świnoujściu ma służyć w pierwszej kolejności obsłudze projektu Baltic Power, w ramach którego powstanie pierwsza w Polsce farma wiatrowa offshore. Jest to projekt joint venture, realizowany przez ORLEN i kanadyjską spółkę Northland Power. Przypomnijmy, że w ramach inwestycji na wysokości Łeby i Choczewa zainstalowanych zostanie 76 turbin wiatrowych o mocy 15 MW każda, co oznacza łącznie 1140 MW mocy zainstalowanej.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” pod koniec czerwca, nowy prezes zarządu płockiego giganta Ireneusz Fąfara powiedział, że realizacja inwestycji w pierwszych miesiącach będzie odbywać się z wykorzystaniem duńskiego terminala instalacyjnego w Rønne na Bornholmie. – Wystąpiło ryzyko, że (terminal instalacyjny w Świnoujściu – red.) będzie niegotowy w momencie dostawy elementów. A ich dostawca potwierdził termin dostawy pod koniec tego roku. Dlatego zgodnie z umową przenieśliśmy do portu rezerwowego dostarczenie pierwszych elementów – mówił szef Orlenu.

Dwugłos w sprawie zaawansowania prac nad budową terminala instalacyjnego w Świnoujściu jest zastanawiający. Według prezesa Fąfary prace nad realizacją terminala instalacyjnego w Świnoujściu rozpoczęły się z półrocznym opóźnieniem. Tymczasem według deklaracji ZMPSiŚ port instalacyjny będzie gotowy w grudniu, czyli w momencie przewidywanej dostawy elementów. Także Budimex, który realizuje dla spółki ORLEN Neptun część lądową terminala, potwierdził w informacji przekazanej “Rynkowi Infrastruktury”, że jest ona realizowana bez opóźnień.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wiadukt nad DK-55 w Brachlewie jest wyższy i szerszy

Drogi i autostrady

Wiadukt nad DK-55 w Brachlewie jest wyższy i szerszy

ep. 08 lipca 2024

Siedlce z ofertami na budowę nowego wiaduktu nad torami

Miasto

Siedlce z ofertami na budowę nowego wiaduktu nad torami

Przemysław Farsewicz 08 lipca 2024

Śląskie. GDDKiA ogłasza przetarg ws. obwodnicy Poręby i Zawiercia

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Biznes i przemysł

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Mikołaj Kobryński 04 lipca 2024

Powstanie drugi terminal instalacyjny offshore!

Intermodal i logistyka

Powstanie drugi terminal instalacyjny offshore!

Mikołaj Kobryński 07 marca 2024

Świnoujście: Wybór wykonawcy terminala instalacyjnego coraz bliżej

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Wiadukt nad DK-55 w Brachlewie jest wyższy i szerszy

Drogi i autostrady

Wiadukt nad DK-55 w Brachlewie jest wyższy i szerszy

ep. 08 lipca 2024

Siedlce z ofertami na budowę nowego wiaduktu nad torami

Miasto

Siedlce z ofertami na budowę nowego wiaduktu nad torami

Przemysław Farsewicz 08 lipca 2024

Śląskie. GDDKiA ogłasza przetarg ws. obwodnicy Poręby i Zawiercia

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Biznes i przemysł

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Mikołaj Kobryński 04 lipca 2024

Powstanie drugi terminal instalacyjny offshore!

Intermodal i logistyka

Powstanie drugi terminal instalacyjny offshore!

Mikołaj Kobryński 07 marca 2024

Świnoujście: Wybór wykonawcy terminala instalacyjnego coraz bliżej

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5