Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz Stoczni Gdańsk podpisali list intencyjny. Stocznia jest zainteresowana inwestycją w tereny produkcyjne w Porcie Centralnym.
Port Centralny będzie jedną z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie. Na ponad 400 zalądowionych hektarach powstaną głębokowodne terminale m.in. kontenerowe, drobnicowe, pasażerskie czy LNG. W maju ZMPG przedstawił gotową koncepcję zagospodarowania nowej infrastruktury. Wśród przestrzeni Portu Centralnego przewidziane są także tereny przeznaczone dla przemysłu stoczniowego. I właśnie z tych możliwości chce skorzystać Stocznia Gdańsk.
– Od wielu miesięcy prowadzimy intensywne rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy chcieliby ulokować swój biznes w Porcie Centralnym. Spotykamy się z największymi przedstawicielami branży morsko-logistycznej na całym świecie. List intencyjny podpisany ze Stocznią Gdańsk pokazuje, że naszą ofertą interesują się poważni przedsiębiorcy również z Polski – tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.
Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku. Miejsce w tym rankingu zajął dzięki rekordowym przeładunkom - w 2018 r. przez gdańskie terminale i nabrzeża przeszło ponad 49 mln ton towarów. Budowa Portu Centralnego ma podwoić roczne przeładunki.
– Strategia spółek Stoczni Gdańsk, Baltic Operator oraz GSG Towers, zakłada dywersyfikację produkcji, która zabezpiecza nas przed krótkoterminowymi wahaniami popytu na rynku. Zważywszy na zaangażowanie Grupy Stoczniowej w realizacjęcoraz większej liczby kontraktów z branży okrętowniczej, offshore, wind energy czy konstrukcji infrastrukturalnych oraz uwzględniając planowane inwestycje, przewidujemy, że w ciągu następnej dekady tereny produkcyjne na Wyspie Ostrów, którymi dysponujemy, mogą okazać się niewystarczające, dlatego z zainteresowaniem odnotowaliśmy plany ZMPG dotyczące uwzględnienia w projekcie Portu Centralnego przestrzeni przewidzianej dla produkcji stoczniowej – stwierdza Wojciech Peret, Prezes Zarządu Stoczni Gdańsk, Baltic Operator oraz GSG Towers.
Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.
Budowa Portu Centralnego w kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.