Do domknięcia III obwodnicy Krakowa brakuje jeszcze dwóch tras we wschodniej części miasta: Ciepłowniczej i Nowobagrowej. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie właśnie powierzył przygotowanie koncepcji Nowobagrowej. Do zaprojektowania są drogi, tory tramwajowe, chodniki i ścieżki rowerowe.
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie rozstrzygnął przetarg na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Nowobagrowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ). W tym tygodniu została zawarta umowa ze zwycięską firmą – Fehlings Krug Polska sp. z o.o.
Planowana Trasa Nowobagrowa jest elementem trzeciej obwodnicy Krakowa po wschodniej stronie miasta. Zgodnie z założeniem, ma się ona składać z dwóch zasadniczych elementów: komponentu drogowego i tramwajowego. Dodatkowo, w ramach tego przedsięwzięcia inwestycyjnego miałaby powstać nowa infrastruktura rowerowa i piesza. Projektant będzie miał 23 miesiące na zrealizowanie zamówienia. Łącznie opracowanie obejmie cztery kilometry nowej drogi, która będzie przedłużeniem Trasy Ciepłowniczej.
Trasa ma przebiegać na odcinku od ul. Lipskiej do skrzyżowania ulic Nowosądecka/Wielicka/Kamieńskiego. Początek Trasy Nowobagrowej od strony północnej wyznacza tzw. węzeł Płaszów, czyli skrzyżowanie planowanej Trasy Ciepłowniczej oraz ulic Lipskiej i Mierzei Wiślanej. Następnie ma ona biec wzdłuż ulicy Mierzeja Wiślana z możliwością połączenia z planowanym układem komunikacyjnym w ramach Miejskiego Planu Zagospodarowania Przestrzennego „Nowe Miasto” oraz ulicą Bieżanowską. Trasa ma przecinać magistralę kolejową w układzie tunelowym lub estakadowym na południe i południowy-zachód od Zalewu Bagry, biec przez tereny przemysłowe aż do tzw. węzła Kabel na wysokości obecnego i wspomnianego wyżej skrzyżowania ulic Wielicka, Kamieńskiego i Nowosądecka.
Zgodnie z istniejącymi materiałami studialnymi komponent tramwajowy mógłby zostać zaplanowany równolegle do przebiegu drogowego elementu Trasy Nowobagrowej. Nie wyklucza się też odseparowania obu komponentów i budowy linii tramwajowej w ramach innego przebiegu na odcinku od ulicy Mierzeja Wiślana z włączeniem do torowiska wzdłuż ulicy Wielickiej, z przekroczeniem magistrali kolejowej. Dokładne określenie przebiegu będzie zadaniem projektantów.
Wybudowanie linii tramwajowej wzdłuż Nowobagrowej w połączeniu z planowanym układem tramwajowym towarzyszącym Trasie Ciepłowniczej ma zapewnić szybkie i bezkolizyjne połączenie komunikacją szynową od ronda Dywizjonu 308 do ul. Wielickiej z przekroczeniem barier w postaci Wisły i magistrali kolejowej w Płaszowie.
W kolejnych latach, po zabezpieczeniu środków finansowych, zlecone będzie przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z decyzją ZRID oraz realizacja zadania. Budowa mogłaby nastąpić jednak nie wcześniej niż w 2030 roku.
Toczą się już prace związane z opracowaniem koncepcji dla Trasy Ciepłowniczej. Tutaj również dokumentację przygotowuje firma Fehlings Krug Polska. Trasa być kontynuacją Nowobagrowej w kierunku północnym. W przypadku Trasy Ciepłowniczej istotnym komponentem również będzie budowa linii tramwajowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.