Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) ogłosił przetarg na przystosowanie infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Obiekt ma być gotowy do użytku w połowie 2021 roku.
Wykonawca, który zostanie wybrany w przetargu, będzie zobowiązany do przeprowadzenia szeregu prac. Będzie on musiał m.in.:
- wyznaczyć sytuacyjne i wysokościowe punkty główne nabrzeża, podtorza rękawa pasażerskiego, estakady nad torami kolejowymi, pomostu wjazdowego dziobowo-rufowego, współrzędne i rzędne pozostałych elementów inwestycji,
- przeprowadzić roboty przygotowawcze,
- zmodernizować stanowisko nr 5 w celu uzyskania głębokości technicznej 12 m i dopuszczalnej 13 m oraz przedłużyć je o stanowisko nr 6, a także przebudować rampę stanowiska nr 5 w celu umożliwienia obsługi promów o szerokości do 35 m,
- wykonać roboty czerpalne i umocnić dno,
- przebudować istniejącą i wykonać nową infrastrukturę techniczną na nabrzeżu i zapleczu,
- wykonać oznakowanie nawigacyjne,
- zlikwidować tory kolejowe nr 81, nr 82, nr 83, a także zmodernizować tory kolejowe i wybudować dwa tory przeładunkowe oraz zabudować nawierzchnią torów kolejowych na zapleczu stanowisk nr 4 i 5,
- wybudować plac manewrowo-postojowy z miejscami postojowymi pomiędzy ul. Dworcową a stanowiskami nr 4 i 5 oraz pomiędzy ul. Duńską a ul. Dworcową,
- wybudować estakadę łączącą projektowane place składowe, która będzie stanowić drugi, nowy wjazd na teren terminala.
Wybrana firma będzie musiała również uzyskać pozwolenia na użytkowanie infrastruktury. Ponadto, nowy obiekt ma posiadać niezbędne systemy do kontroli jego działania. Będą to m.in. systemy dotyczące monitoringu tereny, sygnalizacji pożaru, Help, kontroli wjazdu, czy informacji wizualnej.
Na oferty zamawiający czeka do 28 marca br. Podczas ich oceny będzie brana pod uwagę tylko cena. Według planu umowa z wykonawcą ma zostać podpisana pod koniec czerwca br., a prace mają potrwać do końca czerwca 2021 roku.
Inwestycja ma na celu wybudowanie infrastruktury portowej do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów w terminalu promowym w Świnoujściu oraz świadczenie nowego rodzaju usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. jednostek intermodalnych.
Ma ona znacznie wpłynąć na wyniki przeładunkowe zachodniopomorskiego portu. ZMPSiŚ szacuje, że do 2040 roku liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie. Obecnie kontenerowce są ograniczane przez głębokość toru Szczecin – Świnoujście, którego modernizacja trwa (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). Niemniej jednak, jeśli terminal kontenerowy znajdowałby się w mieście znajdującym się bezpośrednio na wybrzeżu to problem by zniknął. Realizacja zadania może być o tyle łatwiejsza, że nie będzie polegała na budowie terminalu całkowicie od zera.