Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Rozwój portów uzależniony od dróg, kolei i stabilności finansowania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Rozwój portów uzależniony od dróg, kolei i stabilności finansowania
fot. Port Gdynia
Polskie technologie znacząco pomagają rozwijać infrastrukturę portową. W dobie rosnącego znaczenia morskiego transportu kontenerowego kluczowe jest inwestowanie w infrastrukturę dostępową kolejową i drogową. Ważnym aspektem determinującym sukces branży będzie stabilność finansowania – to najważniejsze wnioski z rozmowy o transporcie morskim, jaka odbyła się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

– To, że polski komponent często uczestniczy w realizacji nowych inwestycji w portach w naszym kraju, powoduje, że budujemy pewne przewagi nie tylko wykonawcze, ale i operacyjne – mówił podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu Cezary Łysenko, członek zarządu Budimeksu. Podawał tu przykład terminalu w Świnoujściu, którego Budimex był wykonawcą. Opisywał, że choć światowi potentaci byli gotowi, by dostarczyć oprogramowanie do zarządzania obiektem, polska myśl techniczna okazała się dużo efektywniejsza. Przekonywał też, że aby wzmacniać pozycję konkurencyjną portów, powinno się możliwie szybko i rozsądnie w nie inwestować, aby stały się nowocześniejsze w stosunku do innych.

Potrzeba inwestycji w kolej i w drogi

Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, mówił zaś o dużej roli kolei w rozwoju portów. – Infrastruktura komplementarna ma zasadnicze znaczenie dla ich sukcesu – stwierdził. Przyznał, że przez wiele lat ten obszar był zaniedbywany. Kolej była przystosowana przede wszystkim do transportu ładunków masowych, podczas gdy dziś do portów przybywają głównie kontenery. Zmiana tego stanu rzeczy ma być jednym z priorytetów krajowego zarządcy, przy czym zrealizował on już dużą część niezbędnych inwestycji, np. dostosowując układy torowe do przyjmowania pociągów o długości do 750 m.

Niedostatki w infrastrukturze prowadzącej do portów zauważył także Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni. Wskazywał, że droga prowadząca do portu w jego mieście cechuje się nośnością 30 t, podczas gdy to wartość niższa niż standardowa masa pojazdu przewożącego ładunek. – – Kontener, który wjeżdża do portu, narusza te parametry – konstatował.

Konsensus ponad podziałami partyjnymi?

– Gdańsk jest dziś w pierwszej dziesiątce największych portów w Unii Europejskiej – zauważył Łukasz Wyszyński z Akademii Marynarki Wojennej. Dodał, że rola transportu morskiego w ostatnim czasie znacząco wzrosła, a to wymaga spójnej polityki państwa w tym obszarze. Postulował konieczność osiągnięcia konsensusu ponadpartyjnego w zakresie infrastruktury morskiej podobnego do tego, jaki udało się znaleźć w obszarze bezpieczeństwa państwa. Wskazywał też na potrzebę kształcenia wykwalifikowanych kadr, które będą w stanie obsłużyć cały ruch.

Jednym z zagadnień, które zadecydują o jakości przyszłej infrastruktury, będzie też stabilność jej finansowania. – Cykl przygotowania inwestycji to 10 do 15 lat – zaznaczył bowiem Marcin Mochocki. PKP PLK rozmawiają więc z zarządami polskich portów o potencjalnym programie wsparcia wyłącznie infrastruktury dostępowej – zarówno kolejowej, jak i drogowej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Intermodal i logistyka

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Roman Czubiński 08 września 2024

PLK: Jeszcze nie zamknęliśmy przejazdu w Ołtarzewie

Intermodal i logistyka

PLK: Jeszcze nie zamknęliśmy przejazdu w Ołtarzewie

Michał Szymajda 10 sierpnia 2024

Znaczący spadek wydatków na linie do przejść z Ukrainą

Intermodal i logistyka

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Biznes i przemysł

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Redakcja/przegląd prasy 14 lipca 2024

Otwarcie przystanku Łódź Zarzew jesienią. Będzie dojście do peronów?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Intermodal i logistyka

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Roman Czubiński 08 września 2024

PLK: Jeszcze nie zamknęliśmy przejazdu w Ołtarzewie

Intermodal i logistyka

PLK: Jeszcze nie zamknęliśmy przejazdu w Ołtarzewie

Michał Szymajda 10 sierpnia 2024

Znaczący spadek wydatków na linie do przejść z Ukrainą

Intermodal i logistyka

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Biznes i przemysł

Kolejna maszyna TBM na inwestycji kolejowej w Polsce

Redakcja/przegląd prasy 14 lipca 2024

Otwarcie przystanku Łódź Zarzew jesienią. Będzie dojście do peronów?

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5