Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Raport. Jaka przyszłość budownictwa w Polsce?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PZPB

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Raport. Jaka przyszłość budownictwa w Polsce?
fot. Shane McLendon/Unsplash
W październiku 2024 roku centrum analityczne Polityki Insight przedstawiło raport „Przyszłość budownictwa w Polsce. Cztery tematy ważne dla rozwoju branży” opracowany we współpracy z Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa.

W publikacji zidentyfikowano główne czynniki i obszary ważne dla długoterminowego rozwoju budownictwa w Polsce. Poruszone zostały w niej m.in. kwestie wpływu wahań koniunkturalnych na kondycję sektora, wyzwań związanych z uczciwą konkurencją oraz realizacją projektów wielkoskalowych i inwestycji z zakresu infrastruktury obronnej. W dokumencie wskazane zostały również potencjalne rozwiązania sprzyjające poprawie sytuacji sektora.

Kluczowe wnioski z raportu
  • Branża budowlana to jeden z największych i najistotniejszych sektorów polskiej gospodarki, który odpowiada za blisko 10,5 proc. polskiego produktu krajowego brutto i zatrudnia 1,3 mln osób. Inflacja, wojna w Ukrainie i opóźnienia w transferach środków unijnych przyczyniają się jednak do niestabilności koniunktury w budownictwie.
  • Na polskim rynku występują duże wahania w liczbie dostępnych przetargów. Wiele inwestycji, szczególnie w segmencie kolejowym, opiera się na finansowaniu z perspektyw unijnych. Powoduje to powstawanie okresów hossy obarczonych ryzykiem wzrostu kosztów realizacji inwestycji i zatrudnienia, a następnie „suszy”, podczas których obserwowana jest agresywna walka o nowe kontrakty.
  • Brak długofalowego planowania inwestycji budowlanych oraz częste wprowadzanie zmian w strategiach inwestycyjnych sprawia, że firmy z sektora nie są w stanie skutecznie przygotować się od strony mocy produkcyjnych do przewidywanej skali inwestycji.
  • W ostatnich latach coraz więcej projektów budowlanych w Polsce jest realizowanych przez przedsiębiorstwa spoza Europy, które swoją przewagę w postępowaniach budują często na niskiej wycenie ofert. W pierwszym kwartale 2024 r. przedsiębiorstwa te realizowały 19 kontraktów drogowych, co stanowiło 19 proc. wszystkich odcinków będących w tamtym momencie w budowie.
  • Deficyty dotyczą także samego procesu weryfikacji uczestników postępowań, który oprócz przewagi kryterium cenowego jest mocno deklaratywny i nie premiuje stabilności, doświadczenia oraz wkładu firm działających w Polsce w rozwój gospodarczy kraju.
  • Realizacja projektów wielkoskalowych nastręcza trudności z powodu braku jednolitych i długofalowych planów oraz ich upolityczniania. Pierwszy Program Budowy Dróg Krajowych został przyjęty w 2007 roku, a Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych w 2010 roku. Krajowe strategie w kluczowych segmentach rynku wciąż powstają w oderwaniu od siebie, co sprzyja zjawisku nakładania się na siebie inwestycji oraz ogranicza możliwości ich finansowania.
  • Według analityków Credit Agricole w latach 2022-2035 wydatki Polski na obronność sięgną 713,4 mld złotych. Sytuacja geopolityczna wywołuje silną potrzebę realizacji budowli ochronnych i miejsc tymczasowego schronienia w krótkim okresie czasu. Jednocześnie z analiz Państwowej Straży Pożarnej wynika, że schronienie w odpowiednich budowlach w razie niebezpieczeństwa jest zapewnione dla zaledwie 10 proc. ludności Polski. Podobnie jak w innych segmentach rynku, i w tym wypadku ważny będzie dialog z branżą pozwalający na sprawną realizację krytycznych dla bezpieczeństwa inwestycji oraz poleganie na sprawdzonych wykonawcach.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W transporcie drogowym pracowników przybywa szybciej niż w informatyce

Drogi i autostrady

W transporcie drogowym pracowników przybywa szybciej niż w informatyce

Elżbieta Pałys 27 czerwca 2023

Barometr flotowy Arval. Przedsiębiorstwa częściej stawiają na elektromobilność

Drogi i autostrady

GUS: koniunktura  w budownictwie niższa niż w 2018 roku

Drogi i autostrady

GUS: koniunktura w budownictwie niższa niż w 2018 roku

Magdalena Romanowska 26 września 2019

Przemiany w  transporcie. Branża diametralnie zmieni się w ciągu dekady

Drogi i autostrady

LS Airport Services: Przywróćmy prestiż pracy na lotnisku. Raport ZDG TOR

Intermodal i logistyka

LS Airport Services: Przywróćmy prestiż pracy na lotnisku. Raport ZDG TOR

Roman Czubiński, Emilia Derewienko 18 września 2019

Zobacz również:

W transporcie drogowym pracowników przybywa szybciej niż w informatyce

Drogi i autostrady

W transporcie drogowym pracowników przybywa szybciej niż w informatyce

Elżbieta Pałys 27 czerwca 2023

Barometr flotowy Arval. Przedsiębiorstwa częściej stawiają na elektromobilność

Drogi i autostrady

GUS: koniunktura  w budownictwie niższa niż w 2018 roku

Drogi i autostrady

GUS: koniunktura w budownictwie niższa niż w 2018 roku

Magdalena Romanowska 26 września 2019

Przemiany w  transporcie. Branża diametralnie zmieni się w ciągu dekady

Drogi i autostrady

LS Airport Services: Przywróćmy prestiż pracy na lotnisku. Raport ZDG TOR

Intermodal i logistyka

LS Airport Services: Przywróćmy prestiż pracy na lotnisku. Raport ZDG TOR

Roman Czubiński, Emilia Derewienko 18 września 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5