Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Ocenią skutki budowy glębokowodnego terminala dla miasta. Rada "terminalowa" już działa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Świnoujście

Podziel się ze znajomymi:

Rada Programowa tworząca analizę i ocenę skutków ewentualnej budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu rozpoczęła pracę. W ubiegłym tygodniu spotkała się z przedstawicielami Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Rozmawiano o celach i założeniach rady programowej oraz potencjalnej współpracy z Zarządem Portu Szczecin- Świnoujście. W połowie przyszłego roku zapadnie decyzja czy w tej sprawie miasto zorganizuje referendum.  

W spotkaniu, które odbyło się w Szczecinie wzięli udział przedstawiciele Rady Programowej, w tym między innymi przewodniczący rady Ryszard Grobelny i burmistrz Międzyzdrojów Mateusz Bobek. Zarząd portu reprezentował wiceprezes Krzysztof Sadowski, wiceprezes Arnold Perepeczo i szefowa komunikacji Aneta Szreder - Piernicka.

Wybór celu pierwszej wizyty przez Radę nie był przypadkowy - rada od dnia ukonstytuowania deklaruje nie tylko pełną transparentność swoich działań, ale także liczy na dobrą współpracę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Jak poinformowano, podczas spotkania poproszono między innymi o udostępnienie dokumentacji dotyczącej budowy portu kontenerowego w Świnoujściu. Dokumenty przedstawione przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście mają posłużyć do analizy, którą przeprowadzi rada ekspertów powołana przez radę programową. W miarę postępów prac rady, spodziewane są dalsze spotkania z przedstawicielami ZMPSiŚ, co ma pozwolić na rzetelną ocenę skutków inwestycji. 

"Samorządy z wysp Uznam i Wolin od wielu miesięcy zwracają uwagę, że w procesie przygotowania inwestycji całkowicie pominięto proces konsultacji tego projektu z lokalną społecznością. Istnieją także rozbieżności w opiniach co do oddziaływania potencjalnego portu kontenerowego nie tylko na bezcenną naturę wysp Wolin i Uznam, ale także na gospodarkę turystyczną, sektor usług, infrastrukturę komunikacyjną, czy życie lokalnych społeczności" - czytamy w komunikacie. Rozbieżności w podejściu do inwestycji oraz oczekiwanie konsultacji wskazywane są jako powody powołania niezależnego zespołu, który korzystając z pomocy ekspertów do czerwca 2025 roku ma przygotować bezstronny raport na temat skutków inwestycji. 

- Lokalni samorządowcy cały czas oczekują, że przy dyskusji o lokalizacji nowego portu zostaną zastosowane nowoczesne, demokratyczne standardy oraz transparentne procedury, tak jak uczyniono to, gdy w Świnoujściu powstawał np. Terminal LNG - wskazują samorządowcy.

Rada Programowa została powołana uchwałą Rady Miasta Świnoujście we wrześniu 2024 roku. W gronie rady znaleźli się przedstawiciele Świnoujścia (w tym przedstawiciele lokalnej społeczności i Rady Miasta), Gminy Międzyzdroje, Północnej Izby Gospodarczej i Świnoujskiej Organizacji Turystycznej. Zespołem kieruje Ryszard Grobelny - ekspert wielu struktur samorządowych, m.in.: Związku Miast Polskich, Unii Metropoli Polskich.

Rada programowa ma na celu analizę danych i dokumentów, a także organizację konsultacji społecznych, które pozwolą mieszkańcom na wyrażenie swoich opinii dotyczących planowanej inwestycji. Mają one być organizowane w formie warsztatowej. Ma to się przyczynić do większej transparentności procesu decyzyjnego oraz zbudowania zaufania między inwestorami a społecznością lokalną.

Wyniki prac eksperci przedstawią do 30 czerwca 2025 roku i na tej podstawie zostanie podjęta decyzja o organizacji potencjalnego referendum - informują przedstawiciele miasta. 

Na temat terminala w Świnoujścia pisaliśmy m.in. TUTAJ
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pół miliarda euro z CEF na projekty infrastrukturalne

Drogi i autostrady

Pół miliarda euro z CEF na projekty infrastrukturalne

Elżbieta Pałys 09 października 2024

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2024

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Decyzja środowiskowa za kilka tygodni?

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Kolejny transport wagonów kolejowych drogą morską [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Modernizacja portu morskiego w Szczecinie posuwa się do przodu [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pół miliarda euro z CEF na projekty infrastrukturalne

Drogi i autostrady

Pół miliarda euro z CEF na projekty infrastrukturalne

Elżbieta Pałys 09 października 2024

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2024

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Decyzja środowiskowa za kilka tygodni?

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Kolejny transport wagonów kolejowych drogą morską [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Modernizacja portu morskiego w Szczecinie posuwa się do przodu [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5