Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

PZPB: CPK będzie nam potrzebny. Zamiast odwoływać, ustalmy harmonogram

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
PZPB: CPK będzie nam potrzebny. Zamiast odwoływać, ustalmy harmonogram
fot. CPK
– Dzięki budowie CPK polskie firmy budowlane będą mogły nie tylko zarobić, ale i zyskać kompetencje, które ułatwią im ekspansję zagraniczną. Koniecznym warunkiem jest jednak podanie do publicznej wiadomości wiarygodnego harmonogramu realizacji poszczególnych elementów oraz zakresu całej inwestycji, który nie będzie zmieniany w znaczący sposób przez kolejne rządy – uważa prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa Jan Styliński.

Według przedstawiciela branży budowlanej program CPK jest potrzebny nie tylko z punktu widzenia państwa i jego obywateli, ale także firm wykonawczych, zwłaszcza w zakresie realizacji budowy kolei dużych prędkości. – Ten segment rynku jest ważny – a marża kolejowa do tej pory była większa, niż drogowa – zaznacza. Największym problemem dla sektora budowlanego jest natomiast brak informacji o tym, kiedy i które linie kolejowe będą realizowane. – Na razie wiemy tylko tyle, że będzie dostępnych dużo pieniędzy – ale nie wiadomo, z jakich dokładnie źródeł. Tymczasem dotychczasowe programy unijne były rewidowane co w przypadku kolei oznaczało zawsze zmniejszenie wydatków lub etapowanie inwestycji – wyraża obawę Styliński.

– Harmonogramy programów inwestycyjnych powinny być rozpisane, na tym etapie jeszcze nie co do miesiąca, ale musimy wiedzieć, jakie pieniądze i kiedy trafią na rynek. Brakuje tego w programie CPK: po wysłuchaniu wypowiedzi ministra Laska i przewodniczącego rady nadzorczej Szafrańskiego nie umiem powiedzieć, które z inwestycji kolejowych CPK będą budowane – kontynuuje prezes PZPB. Wykonawcy i podwykonawcy potrzebują i będą potrzebowali wiedzy o przyszłych inwestycjach i terminie ich realizacji, by mogli się do nich przygotowywać pod względem sprzętowym i kadrowo-edukacyjnym.

Choć komponent kolejowy i lotniczy nie muszą być koniecznie powiązane ze sobą, również ewentualna budowa lotniska w Baranowie przyniosłaby korzyści polskiej branży budowlanej. – To szansa na realizację dużych robót i wykazanie się w nowym obszarze oraz budowę kompetencji – uzasadnia prezes. Uzyskane przy CPK doświadczenie może zaś przydać się wkrótce, między innymi, w inwestycjach za wschodnią granicą. – Wprawdzie nie należy spodziewać się większej liczby inwestycji w porty lotnicze w takiej skali, ale mniejsze, w tym również w Ukrainie, będą budowane i odbudowywane – zwraca uwagę.

Zdaniem naszego rozmówcy nie należy wpadać w pułapkę utożsamiania CPK z rządami poprzedniej ekipy. – Inwestycji tej nie wymyśliło PiS, choć to właśnie ta partia powróciła do planów budowy lotniska i węzła kolejowego – podkreśla Styliński. Jak przypomina, prace analityczne na ten temat toczyły się już za pierwszego rządu Donalda Tuska. Zamawiano wtedy poświęcone tej koncepcji analizy u renomowanych agencji zagranicznych. – Myślę, że lepiej dla inwestycji, gdy nie są upolitycznione. Dobro wspólne wymaga konsensusu i umiejętności współpracy z różnymi ekipami – przekonuje szef PZPB.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MGGP: Nierealne wyceny psują rynek

Inżynieria i innowacje

MGGP: Nierealne wyceny psują rynek

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Malepszak: Koniec z bublami projektowymi

Polityka i prawo

Malepszak: Koniec z bublami projektowymi

Roman Czubiński 17 kwietnia 2024

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Biznes i przemysł

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Łukasz Malinowski 15 kwietnia 2024

Zobacz również:

Narodziny CPK. Oto artykuł wart 100 mld zlotych

Intermodal i logistyka

Narodziny CPK. Oto artykuł wart 100 mld zlotych

Patryk Wild/ Wojciech Zdanowski/ redakcja 03 maja 2024

Komponent kolejowy CPK nie idzie na śmietnik. Ale są pytania

Biznes i przemysł

Multiconsult Polska: CPK – zweryfikować, ale nie porzucać

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

MGGP: Nierealne wyceny psują rynek

Inżynieria i innowacje

MGGP: Nierealne wyceny psują rynek

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Malepszak: Koniec z bublami projektowymi

Polityka i prawo

Malepszak: Koniec z bublami projektowymi

Roman Czubiński 17 kwietnia 2024

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Biznes i przemysł

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Łukasz Malinowski 15 kwietnia 2024

Zobacz również:

Narodziny CPK. Oto artykuł wart 100 mld zlotych

Intermodal i logistyka

Narodziny CPK. Oto artykuł wart 100 mld zlotych

Patryk Wild/ Wojciech Zdanowski/ redakcja 03 maja 2024

Komponent kolejowy CPK nie idzie na śmietnik. Ale są pytania

Biznes i przemysł

Multiconsult Polska: CPK – zweryfikować, ale nie porzucać

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5