Rok 2022 przyniósł symboliczny przełom dla prywatnych kolejowych przewoźników towarowych oraz oddziałów zagranicznych podmiotów państwowych, których łączny udział na rynku europejskim przebił psychologiczną barierę, osiągając 51% poziom. Dla porównania, w 2010 roku wskaźnik ten wynosił 25%.
Na ów fakt zwróciło uwagę European Rail Freight Association, stowarzyszenie branżowe z siedzibą w Brukseli. Według organizacji zmiana ta stanowi odzwierciedlenie sukcesu związanego z liberalizacją rynków kolejowych przewozów towarowych państw członkowskich Unii Europejskiej. Co istotne, w większości przypadków podmioty konkurencyjne nie wyparły dotychczas dominujących przewoźników w realizowanych przez nich “tradycyjnych” usługach, takich jak przewóz paliw kopalnych, lecz przyczyniły się do rozwoju nowych przewozów, na przykład na rynku intermodalnym.
Należy podkreślić, że ERFA w tym kontekście wzięło pod uwagę nie tylko podmioty prywatne, ale także podmioty kontrolowane przez spółki państwowe poza rynkami macierzystymi. Dlatego też organizacja posługuje się pojęciem challengers, wyróżniając wskazane podmioty na tle “zasiedziałych” kolejowych przewoźników towarowych. Innymi słowy, miano challenger na polskim rynku dotyczy w ujęciu ERFA zarówno CTL Logistics, jak i na przykład DB Cargo Polska. Jak bowiem twierdzi Conor Feighan, sekretarz generalny ERFA, praktyka funkcjonowania oddziałów zagranicznych podmiotów państwowych jest bliższa podmiotom prywatnym aniżeli podmiotom “zasiedziałym”.
ERFA charakteryzuje challengers jako z jednej strony przewoźników efektywnych, zorientowanych na rozwój oraz implementujących innowacje w obsłudze klienta i nowe technologie, a z drugiej strony jako podmioty wyspecjalizowane, o lekkiej i zwinnej strukturze organizacyjnej, co oznacza w wielu przypadkach relatywnie ograniczoną ofertę. Przewoźników “zasiedziałych” cechuje natomiast rozbudowana struktura organizacyjna, często o charakterze holdingowym, ale także szersza oferta usług.
Jak zauważa ERFA, choć kolejowe przewozy towarowe na rynku europejskim stają się w coraz większym stopniu przewozami międzynarodowymi, nadal istnieje w Unii Europejskiej wiele barier regulacyjnych, które hamują rozwój sektora. ERFA postuluje zatem dalsze przedsięwzięcia związane z otwieraniem krajowych rynków kolejowych przewozów towarowych na konkurencję, rzetelną ocenę kosztów i korzyści w ramach implementowanych rozwiązań legislacyjnych, czy inwestycje w infrastrukturę, która obecnie w wielu przypadkach nie spełnia oczekiwań użytkowników.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.