Rząd planuje przesunięcia w wydatkach na infrastrukturę związaną z realizacją elektrowni jądrowej oraz wydłużenie programu realizacji tych inwestycji do roku 2030. W programie „inwestycji towarzyszących” zostanie także uwzględniona modernizacja linii kolejowej 229 Kartuzy – Lębork.
„Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej” zakłada realizację inwestycji infrastrukturalnych finansowanych z budżetu państwa na kwotę blisko 4,8 mld zł. Kwota ta ma być skonsumowana przez trzech inwestorów: Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
Początkowo wydatki w ramach programu były planowane na lata 2023-2029. W rządowej uchwale zapisano także limity wydatków na poszczególne lata. Rząd planuje dokonać przesunięć kwot wydatków, bez zmiany samego limitu finansowego. Dodatkowo sam program zostanie wydłużony do roku 2030. Taka decyzja wynika z analizy „zakresu wykonanych i planowanych do wykonania prac realizowanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad”. Limit wydatków w ostatnim roku obowiązywania programu, tj. 2030, ma wynieść ok. 45,5 mln zł.
Największe wydatki planowane w ramach inwestycji towarzyszących budowie elektrowni mają być ponoszone w latach 2026-2028. W tych latach wydatki przekroczą miliard złotych (odpowiednio w kolejnych latach: 1,068 mld zł, 1,870 mld zł, 1,215 mld zł).
Zmiany w programie mają być przyjęte przez Radę Ministrów w II kwartale tego roku. Będą dotyczyły także zakresu kolejowego. Jak informuje legislator, z uwagi na to, że przebudowa linii kolejowej 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork będzie miała negatywny wpływ na terminowe zapewnienie dowozu pracowników i materiałów niezbędnych dla budowy elektrowni jądrowej w okresie od lipca 2027 r. do grudnia 2029 r., konieczna jest
modernizacja linii kolejowej 229 na odcinku Kartuzy – Lębork, na którą PKP PLK
ogłosiły przetarg w grudniu ubiegłego roku.
„Realizacja robót budowlanych na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork zbiega się z okresem realizacji pozostałych inwestycji towarzyszących budowie elektrowni jądrowej, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe” – czytamy.
Przebudowa linii 229 Kartuzy – Lębork decyzją Ministra Przemysłu z 28 stycznia 2025 r. otrzymała już
status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.