Rada nadzorcza Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście rozstrzygnęła postępowania kwalifikacyjne na stanowiska wiceprezesów zarządu. Funkcje te obejmą w kwietniu Arnold Perepeczo i Krzysztof Sadowski. To prawdopodobnie koniec zmian kadrowych w spółce.
Przełom stycznia i lutego przyniósł duże zmiany kadrowe w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Należało się ich spodziewać, ponieważ w Polsce są one standardową praktyką przy każdej zmianie władzy. W większości przypadków miały one charakter masywny – odwoływano najczęściej cały lub prawie cały zarząd po uprzedniej wymianie większości składu rady nadzorczej. Tak stało się na przykład w przypadku Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, gdzie po zmianach w radzie nadzorczej stanowiska stracili wszyscy członkowie zarządu z prezesem Krzysztofem Urbasiem na czele. To jedna z trzech spółek zarządzających portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, po odwołaniu poprzedniego zarządu pełniącym obowiązki prezesa zarządu został oddelegowany z rady nadzorczej
Stanisław Iwan, profesor Politechniki Morskiej w Szczecinie, gdzie pełni funkcję dziekana Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu. Rada nadzorcza wszczęła krótko później postępowania kwalifikacyjne na wakujące stanowiska w zarządzie. Rozstrzygnięte zostało tylko jedno z nich. W efekcie na czele ZMPSiŚ stanął
Jarosław Siergiej, który pełnił już tą funkcję w przeszłości. W tej sytuacji rada nadzorcza ogłosiła nowe postępowania kwalifikacyjne na stanowiska wiceprezesa zarządu ds. ekonomiczno-finansowych oraz wiceprezesa zarządu ds. infrastruktury. W dniu 26 marca zostały one rozstrzygnięte.
Stanowisko wiceprezesa zarządu ds. infrastruktury w dniu 8 kwietnia obejmie Krzysztof Sadowski, dotychczasowy dyrektor zarządzający FAST Terminals. To prywatna spółka z kapitałem belgijskim, która jest operatorem terminali w szczecińskim porcie morskim – na Nabrzeżu Polskim oraz Nabrzeżu Greckim. Dysponuje urządzeniami przeładunkowymi i infrastrukturą magazynową, obsługuje także regularne połączenia żeglugowe do Wielkiej Brytanii i Irlandii. Z kolei 19 kwietnia funkcję wiceprezesa zarządu ds. ekonomiczno-finansowych obejmie Arnold Perepeczo. To ekonomista, absolwent Uniwersytetu Szczecińskiego. Pracował jako audytor oraz dyrektor finansowy i członek zarządu w kilku spółkach prywatnych. Od 2008 był właścicielem i prezesem zarządu spółki specjalizującej się w outsourcingu zarządzania finansami przedsiębiorstw, doradztwie oraz realizacji projektów z zakresu finansów, zarządzania oraz pozyskiwania kapitału.
Przed nowymi członkami zarządu ZMPSiŚ stoi z pewnością wiele wyzwań. Największym z nich jest budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, który ma powstać jeszcze w tej dekadzie, a który umożliwi przeładunki kontenerów na poziomie 1,5 mln TEU rocznie (przy maksymalnej przepustowości 2 mln TEU). Bardzo ważne dla przyszłości spółki będzie także kontynuowanie przebudowy infrastruktury portowej w Szczecinie (wraz z zagospodarowaniem atrakcyjnych terenów inwestycyjnych na wyspie Ostrów Grabowski), aby umożliwić wykorzystanie potencjału pogłębionego do 12,5 metra toru wodnego Szczecin – Świnoujście.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w styczniu, w 2023 roku w portach morskich w Szczecinie i Świnoujściu przeładowano 4% mniej niż w rekordowym roku 2022.